تاریخی - فرهنگی

مرمت مسجد جامع مهاباد

آجر سرخ اصلی ترین مصالح در ساخت این مسجد می باشد به همین علت به مسجد سرخ معروف است.

مهاباد/بالویز/یکی از ۵ پروژه های مرمتی آذربایجان غربی،مرمت مسجد جامع مهاباد است.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری بالویز و به نقل از سایت میراث فرهنگی آذربایجان غربی ،این مسجد مربوط به دوره صفوی می باشد که در بافت قديمي شهر مهاباد، خيابان حافظ، كوچه مسجد جامع واقع شده است.

مسجد جامع مهاباد در زمان حكومت شاه عباس اول صفوي توسط سلطان بن شيرخان بن شيخ حيدر خان مكري ، متوفي به سال ۱۰۱۲ ه.ق ساخته شده است .

آجر سرخ اصلی ترین مصالح در ساخت این مسجد می باشد به همین علت به مسجد سرخ معروف است.

در زمان شاه سليمان صفوي نيز مدرسه اي در ضلع شمالي مسجد احداث گشته است. كه تاريخ اتمام آن طبق كتيبه موجود كه بر سردر ورودی مسجد نصب شده است ، تاريخ ۱۰۸۹ ه.ق ذكر شده است.

پلان اوليه مسجد جامع مهاباد با الگوي مساجد شبستاني با پوشش گنبدي با حجمي بسته طراحیش گشته است.

پلان شبستان اين مسجد (كه پلان اوليه بنا مي باشد) مستطيلی به ابعاد ۱۴×۲۷ متر مي باشد كه ۱۰ ستون هشت وجهی سنگی در ميانه پلان تعبيه شده و ۱۸ گنبد پوششی آجری بر روی ستون ها استوار گشته است.

گنبدهای ناو ميانی با گوشه سازی سكنج و گنبدهای دو ناو طرفين به شيوه كاسه پوش اجرا گشته اند.

صحن فعلی و مدرسه علوم ديني در زمان شاه سليمان صفوي به مسجد اضافه گشته و در حال حاضر پلان مجموعه شامل حياط مركزی و شبستان در ضلع جنوبی آن و حجرات پيرامون در سه ضلع ديگر و نيز شبستان نوساز در ضلع شمالی مجموعه است.

نيز شامل يک دالان ورودي با پوشش سقف گهواره اي با قوس مازه دار و اجرای ضربی است این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اقدامات اجرایی در جهت مرمت این آثار تاریخی ،تعویض نادوان ها، اصلاح ایزولاسیون بام،برچیدن و نصب مجدد سنگ های آبچکان بام،مرمت جداره های حیاط مسجد،تکمیل مناره مسجد،مرمت سردر ورودی مسجد،مرمت اندودهای گچی حجرات طلبه نشین بوده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۲/۲۵-۰۶:۴۸:۳۹/ خبر ۳۳۱۰/کد خبر ۱۶۰۱۱/ی

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)