معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد

مبارزه علیه آفت سن گندم در مهاباد

علف‌های هرز در کنار مزارع غلات رشد می‌کند

مهاباد/بالویز/اقتصادی/مبارزه علیه آفت سن گندم در مهاباد به بیش از ۱۵ هزار هکتار رسید.

به گزارش سایت خبری بالویز،معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت:۱۵ و ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان علیه بیماری سن و علف های هرز سمپاشی شد.

«رسول سعیدیان»افزود:گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا،مبارزه با علف‌های هرز و بیماری‌سن را در مزارع خود شروع آغاز کردند.

معاون فنی جهاد‌کشاورزی مهاباد ادامه داد:تاکنون۱۱هزار هکتار از مزارع گندم دیم و چهار هزار و ۴۰۰هکتار از مزار‌گندم آبی را علیه آن سمپاشی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند.

«سعیدیان»تاکید کرد:کشاورزان با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد اظهار کرد:با فرارسیدن زمان مبارزه‌علیه «پوره سن»نیز عملیات‌سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد‌کشاورزی انجام خواهد شد.

«سعیدیان» افزود:ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها،معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی تصریح کرد:در سال زراعی جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهابادگفت:از این میزان۴۵هزار هکتار به مزارع دیم گندم و پنج هزار و۵۰۰ هکتار نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.

وی به کشاورزان توصیه کرد:با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید‌ سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

مبارزه‌نکردن با علف‌های‌هرز خسارت بین۳۰تا۵۰درصدی به مزارع وارد می‌کند و می‌تواند افت کمی و کیفی محصول را در پایان فصل برداشت به همراه داشته باشد.

خردل‌وحشی، یولاف، جودره، چچم، خاکشیر دم روباهی، خارشتر و شلمی از مهمترین علف‌های هرزی هستند که در کنار مزارع غلات این شهرستان رشد می‌کند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع‌شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

بالویز/مهاباد/۱۴۰۳/۰۱/۳۱-۰۲:۱۸:۴۷/خبر۴۱۹۷/کدخبر ۲۰۱۳۵/ ج ۴۹/