فرهنگی و اجتماعی

یک کتابخانه ارزشمند در خانه نشان دهنده چیست؟

همانگونه که برای رشد و سلامت جسمی‌ به غذا  نیاز دارید، برای رشد و سلامت ذهنی نیز به کتاب نیازمند هستید.

مهاباد/بالویز/ می‌توانید کتابخانه خانگی خود را با داشتن این طرز تفکر گسترش دهید که کتابخانه خانگی شما، نشان دهنده این است که شما یک فرد جدی در جنبه‌های مختلف زندگی هستید.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز،داشتن یک زندگی ارزشمند، شامل آگاهی از جنبه‌های مختلف زندگی است و این آگاهی را با داشتن یک کتابخانه خانگی غنی، می‌توانید بالا و بالاتر ببرید.

بخش‌هایی از جمله سلامتی جسمی‌، سلامتی روانی، فرهنگ، تاریخ، مدیریت، فروش، بازاریابی، انواع مهارت‌ها و غیره چیزهایی هستند که بایستی کتاب یا کتابهایی از آن در کتابخانه خانگی شما وجود داشته باشد.

اجازه دهید طور دیگری به مسئله نگاه کنیم تا اهمیت داشتن یک کتابخانه خانگی را بهتر درک کنیم.

آیا شما در خانه‌ی خود یخچال دارید؟ آیا جایی برای نگهداری مواد غذایی دارید؟ اگر پاسختان بله است، مطمئن باشید برای غذای روح نیز، نیاز دارید که یک کتابخانه داشته باشید.

همانگونه که برای رشد و سلامت جسمی‌ به غذا  نیاز دارید، برای رشد و سلامت ذهنی نیز به کتاب نیازمند هستید.

ما هر روز باید خودمان به خودمان آموزش دهیم. داشتن یک ذهن چند بعدی و پویا برای داشتن یک زندگی موفق نیاز است.

بنابراین سعی کنید در تمام زمینه‌ها مطالعه داشته باشید و آگاهی خود را در هر جنبه از زندگی بالا ببرید.

کتابخانه خانگی  شامل چه کتابهایی باشد؟

 کتابهای تاریخی

مطالعه کتابهای تاریخی کمک بسیار بزرگی به رشد و پیشرفت انسان می‌کند. این تغییر مثبت در تک تک آدمها، به تغییر مثبت در کل آن جامعه منجر می‌شود.

تاریخ به ما می‌گوید چگونه بذرها در خاک و آب رشد کرده‌اند. تاریخ به ما یاد می‌دهد که انسانها در گذشته چگونه زندگی می‌کردند و با استفاده از منابعی که داشتند چه کاری برای بهتر شدن زندگی‌شان انجام داده‌اند و چگونه یک جامعه رشد و پیشرفت داشته است.

سعی کنید در کتابخانه خود  کتابهای تاریخی داشته باشید. دانش آموز خوبی در درس تاریخ باشید.

کتابهای فلسفی

شاید با خواندن یک کتاب فلسفی، احساس کنید فهمیدن آن کمی‌ سخت و دشوار است. اما بهتر است بدانید که کتابهای سخت، باعث رشد بیشتر ذهنی شما می‌شود بنابراین خودتان را فقط به مطالعه کتابهای آسان و سرگرم کننده محدود نکنید.

داستان و رمان

اکثرا در پس هر داستانی یک مفهوم یا یک فسلفه‌ ای وجود دارد که توسط قصه بیان می‌شود. اما شما بعنوان خواننده‌ی یک داستان، حتما قرار نیست با آن مفهوم، موافق باشید.

یا به عبارتی دیگر حتما نیاز نیست با دیدگاه نویسنده‌ی آن کتاب هم نظر باشید تا داستانش را بخوانید.

البته همیشه نیز همه‌ی داستان‌ها پرمغز نیستند و دلیلی وجود ندارد وقتتان را پای خواندن یکسری چیزهای بیهوده هدر دهید.

می‌توانید از قسمتهای سطحی آن عبور کنید بدون اینکه درگیر این مسئله شوید که عمق این داستان کجاست.

زندگی‌نامه

فرقی نمی‌کند زندگی‌نامه‌ی  چه کسی را می‌خوانید. با مطالعه زندگی دیگران در قالب یک کتاب زندگی‌نامه، می‌توانید داستانهای دراماتیکی را هم از زندگی افراد خوب و هم از زندگی آدمهای بد تاریخ دریابید.

با خواندن زندگی‌نامه‌ی آدمهای خوب و بد به یک تعادل واقعی خواهید رسید که خوبی چیست و بدی چیست.

مثلا هم زندگی‌نامه هیتلر را بخوانید و هم گاندی. یکی نشان دهنده پست‌ ترین جنبه‌های بشر است و دیگری نشان دهنده والاترین بخش وجودی انسان.

سعی کنید در کتابخانه خانگی خود چند کتاب زندگی‌نامه داشته باشید.

کتابهای حسابداری

برای داشتن یک زندگی مالی خوب، بهتر است تاحدی به اصول اولیه حسابداری آشنا باشید. مثلا فرق بین بدهی و اعتبار را بدانید. کمی از حساب کتاب سر دربیاورید.

کتابهای حقوق

نیازی نیست حقوق‌دان یا وکیل باشید تا کتاب حقوق مطالعه کنید. بد نیست در کتابخانه خانگی شما  کتابهایی درباره حقوق و قانون وجود داشته باشد.

مثلا اینکه بدانید چه قراردادی را باید امضا کنید یا نه، قطعا باعث امنیت بیشتر مالی شما خواهد بود.

در این زمینه  (Jim Rohn ) جیم ران ، داستانی از خودش نقل می‌کند که یک شرکت کانادایی، برای گرفتن وام نیاز به یک ضامن داشت.

(جیم ران) ضامن می‌شود تا آن شرکت ۲۵۰هزار دلار از بانک وام بگیرد. آن شرکت پس از یکسال توانست وامش را پس بدهد.

جیم ران، خوشحال از این که همه چیز ختم به خیر شده، نفس راحتی کشید.  اما بعدش شرکت با مشکل مالی مواجه شد و نیاز به گرفتن مجدد وام داشت.

جیم ران اینبار تصمیم نداشت ضامن شود چراکه مطمئن نبود آن شرکت بتواند وامش را پس بدهد، بنابراین دعا کرد که  صاحب شرکت به او زنگ نزد و از او درخواست ضامن شدن نکند.

خوشبختانه تلفنش هم زنگ نخورد.

آن شرکت از بانک وام گرفت و بعد از یکسال دیگر، اعلام ورشکستگی کرد.  اینبار از بانک به جیم ران زنگ زدند که شما بعنوان ضامن، باید پول را به بانک برگردانید.

 جیم ران متعجب شد که چه دلیلی وجود دارد او که فقط بار اول ضامن شده بود و مشکلی هم پیش نیامده بود.

 اما با مراجعه به بانک و خواندن دقیق قرارداد، متوجه شد که او یک قرارداد ادامه‌دار امضا کرده است.

او حالا فهمیده بود  که معنای قرارداد ادامه‌دار چیست در صورتی که می‌توانست با مطالعه یک کتاب حقوقی، از رخ دادن چنین اتفاقی جلوگیری نماید.

بهتر است از همین حالا به فکر این باشید که یک کتابخانه خانگی ارزشمند و غنی در خانه درست کنید تا با آگاهی بیشتری در هر مورد، از زندگی غنی‌تری برخوردار شوید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۹/۱۳ – ۱۰:۳۵:۴۰ / خبر ۳۰۳۸ / کد خبر ۱۴۶۸۹/ ش / مقاله ای از Jim Rohn

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)