رئیس اداره محیط زیست بوکان

مشاهده ۲۰راس قوچ و میش ارمنی در بوکان

این‌گونه ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می کند

مهاباد/بالویز/محیط زیست/ رئیس اداره محیط زیست بوکان از مشاهده ۲۰راس قوچ و میش ارمنی دراین شهرستان خبر داد. 

به گزارش سایت خبری بالویز «رحیم عبدالکریمی » گفت:ماموران یگان حفاظت شهرستان بوکان دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی را در منطقه شکارممنوع دشت فیض‌الله‌بیگی این شهرستان مشاهده کردند.

«عبدالکریمی»اظهار کرد:در فصل‌بهار این گونه برای‌تغذیه از مراتع به صورت‌دسته‌ای(گله‌ای)حرکت می‌کنند و در تلاش‌هستند که خود را از مناطق پرخطر و شلوغ دور کنند.

وی از دوستداران محیط زیست به‌ویژه اهالی روستاهای این منطقه خواست تا در صورت مشاهده دسته‌های قوچ و میش ارمنی از نزدیک شدن به آنها و حتی تصویربرداری و انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند، زیرا ممکن است راهنمایی برای شکارچیان متخلف باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت:با تلاش و پیگیری های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی، شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان»،« دشت فیض الله بیگی» و «سه کانیان» و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام «دشت سووتاو» است .

وی گفت: ارتقای منطقه «بهی فیض الله بیگی» به منطقه حفاظت‌شده نیز در حال پیگیری است.

منطقه دشت فیض‌الله‌بیگی بوکان با۴۷هزار هکتار مساحت،تنها منطقه جنوب‌آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که میزبان تعدادی قوچ و میش ارمنی است.

قوچ و میش ارمنی همان گوسفند وحشی است،این نوع‌گوسفند با چندین‌نژاد متفاوت از جمله (قوچ اصفهان،قوچ لرستان و قوچ عریان حوالی مشهد)در ایران‌زیست می‌کنند.

خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های آذربایجان غربی به ویژه منطقه حفاظت‌شده “مراکان” خوی است.

گوسفند وحشی (قوچ‌ومیش) ارمنی (نام علمی: Ovis ammon gmelini) گروهی از زیرگونه‌های گونهٔ گوسفند وحشی است.

گوسفند وحشی به دو گروه زیرگونه‌ای تقسیم‌می‌شود که گروه‌شرقی آن گوسفند وحشی‌اوریال(در زبان‌لاتین به معنی‌شرقی) و گروه‌غربی گوسفند‌وحشی‌ارمنی نامیده می‌شوند.

گوسفندهای وحشی البرز مرکزی‌تلفیقی از قوچ و میش‌های ارمنی و اوریال هستند،جنس‌نر این گوسفندها رو قوچ و جنس‌ماده آنرا هم میش نامیده‌می‌شود.

این‌گونه۱۰تا۱۳سال عمر می کند،به دلیل‌اینکه در زمان‌های گذشته این نوع گوسفند وحشی در مرز ایران و ارمنستان می‌زیست به قوچ ارمنی معروف است.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده‌است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۱/۲۷-۰۶:۱۲:۳۸/خبر۴۱۹۳/کدخبر۲۰۱۲۴/ د۴۵/