هشدار و توصیه

هشدار در خصوص مصرف قارچ های وحشی

از طریق ویژگی‌های ظاهری بو و رنگ قارچ نمی‌توان بطور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد.

مهاباد/بالویز/سلامت/معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:شهروندان آذربایجان‌غربی از مصرف قارچ‌های وحشی خودداری کنند.

به گزارش سایت خبری بالویز«علی دیانتی»اظهارداشت:با توجه به فصل رویش این قارچ ها در طبیعت همزمان با آغاز بهار،مصرف این گیاهان احتمال مسمومیت های شدید را می تواند به همراه داشته باشد.

وی افزود: تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند ولی به دلیل شباهت‌های ظاهری،تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امکان ‌پذیر نیست.

«دیانتی»اظهار کرد:ممکن است قارچ‌های سمی به ویژه در فصل‌بهار و پاییز،مورد استفاده‌خوراکی قرار گرفته و منجر به مسمومیت افراد و عوارض‌جدی و حتی مرگ شود.

این کارشناس عنوان کرد:افزایش نزولات‌آسمانی موجب‌ رشد انواع قارچ‌ها در طبیعت می‌شود  و استفاده ناآگاهانه خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی می‌تواند آسیب رسان باشد.

او اضافه کرد:از طریق ویژگی‌های ظاهری بو و رنگ قارچ نمی‌توان بطور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن شود.

«دیانتی» توصیه کرد:مصرف کنندگان قارچ‌های خوراکی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی شده‌ برچسب دار و دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهادکشاورزی تهیه کنند.

وی تاکید کرد:از مصرف قارچ‌های خود رو بویژه قارچ‌هایی که در کنار درختان‌خشک شده‌می‌رویند و یا قارچ‌هایی که افراد‌بومی جمع‌آوری و به فروش می‌رسانند،خودداری کنند.

مصرف قارچ های کوهی و وحشی که اغلب سمی هستند یکی از تهدید کننده هایی است که در فصل بهار و اوایل تابستان موجب بروز مسمومیتهای بسیاری در شهروندان آذربایجان غربی می شود.

متخصصان و کارشناسان بارها تاکید کرده اند که قارچ های پرورشی سمی نیستند و شهروندان از این نوع می توانند استفاده کنند.

سرانه مصرف‌قارچ خوراکی در کشور سالانه حدودیک و نیم تا ۲کیلوگرم است که این سرانه برای آذربایجان‌غربی حدود یک تا یک و نیم کیلوگرم است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۱/۲۰-۰۲:۳۷:۲۸/خبر ۴۱۸۲/کدخبر۲۰۰۷۶/ د ۳۴/