معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد

آغاز مبارزه با آفات سن گندم در کشتزارهای مهاباد

در حال حاضر نوعی مقاومت در برابر این سموم ایجاد شده‌است

مهاباد/بالویز/اقتصادی/مرحله نخست مبارزه با آفت سن گندم و علف‌های هرز در مزارع گندم و جو در شهرستان مهاباد آغاز شد.

به گزارش سایت‌خبری بالویز،کارشناسان برای مبارزه‌ بهینه با آفات سن گندم و جو،کشاورزان را به استفاده از سموم مورد تأیید جهاد کشاورزی توصیه می‌کنند.

لازم است کشاورزان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه با آفت سن گندم و علف‌های هرز اقدام کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت:امسال در این شهرستان ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و دیم و پنج‌هزارو ۲۵۰ هکتار محصول جو به صورت آبی و دیم کشت شده است.

وی افزود:در چند سال اخیر سموم استفاده‌شده برای مبارزه با علف‌های هرز و سن گندم بیشتر از نوع ( توفون و گران استار) بوده است.

معاون فنی‌جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد عنوان کرد:در حال حاضر نوعی مقاومت در برابر این سموم ایجاد شده‌است و دیگر کارایی لازم را برای مبارزه ندارند.

«سعیدیان» اضافه کرد: به همین دلیل سازمان حفظ نباتات کشور یک سری سموم دیگر را برای مبارزه با آفات توصیه کرده است. از کشاورزان درخواست می‌شود از این سموم جدید استفاده نمایند.

وی اظهارکرد: همچنین با توجه به ابلاغیه سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با علف‌های هرز،آفت سن گندم و دیگر بیماری‌های گندم با توجه به نداشتن کارایی لازم، استفاده از پهپاد ممنوع اعلام شده‌است.

«وفا بابان»مسئول مرکز جهاد کشاورزی بخش آختاچی غربی مهاباد هم به زنبورداران توصیه کرد: با توجه به گسترش سمپاشی در مزارع شهرستان مهاباد به زنبورداران توصیه می‌شود به منظور مقابله با هر گونه خسارت، کندوهای زنبورعسل خود را به مناطق امن انتقال دهند.

بیش از ۱۴ هزار هکتار امسال در منطقه آختاچی غربی شهرستان مهاباد به کشت گندم اختصاص داده‌شده‌ است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۱/۱۹-۰۱:۴۲:۲۸/ خبر۴۱۸۰/کدخبر۲۰۰۶۹/ ی ۳۲/