رئیس اداره نگهداری و بهره‌برداری از سد و نیروگاه مهاباد

رهاسازی آب از سد مهاباد در راستای احیای دریاچه ارومیه

امسال پیش‌بینی می‌شود که این مقدار به حدود۸هزارمگاوات ساعت کاهش پیدا کند.

مهاباد/بالویز/در راستای احیای دریاچه ارومیه رها سازی آب سد مهاباد آغاز شد.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز”رئیس اداره نگهداری و بهره‌برداری از سد و نیروگاه مهاباد گفت: درچندروز گذشته مرحله اول رهاسازی آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه باحجم ۱۰میلیون مترمکعب آغازشده است.

“خالد رحمانی” همچنین از تأمین حق آبه کشاورزی برای آبیاری مزارع پایین دست سد مهاباد خبر داد و گفت:تأمین حق آبه کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه دو برنامه مهم مسئولان برای بهبود وضعیت کشاورزی و صرفه جویی در مصرف و مدیریت آب در مهاباد است.

وی در ادامه با اشاره به تولید برق ۱۱هزار و۲۵۳مگاوات ساعتی در سال گذشته افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود که این مقدار به حدود۸هزارمگاوات ساعت کاهش پیدا کند.

گفته می‌شود ورودی آب به سد مهاباد هم‌اکنون حدود ۶ مترمکعب درثانیه است که این آمار نصف میزان آب ورودی به این سد در سال گذشته است.

روزانه۶ مگاوات برق تولیدی نیز از سد مهاباد وارد مدار شبکه سراسری می‌شود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۲/۱۲-۰۶:۱۲:۵۸/خبر۳۶۸۹/کدخبر۱۷۷۳۴/س/۵۶