سرپرست جهادکشاورزی شهرستان مهاباد

سرمای بهاره بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش زراعی و باغی مهاباد خسارت وارد کرد

بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ در شهرستان مهاباد وجود دارد که بیشترین میزان آن سیب است.

مهاباد/بالویز/سرپرست جهادکشاورزی شهرستان مهاباد گفت:سرمای بهاره ۴۹۰ میلیارد تومان به بخش زراعی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز”رسول سعیدیان” افزود:پس از بروز سرمای بهاره در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین امسال علاوه بر کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی،دو گروه برای ارزیابی خسارت سرمازدگی تشکیل شد و وضعیت مزارع و باغهای این شهرستان را در چند نوبت بررسی کردند.

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان مهاباد اظهارکرد:سرمای بهاره به بیش از ۳۱ هزارهکتار از مزارع گندم،جو، کلزا و چغندرقند این شهرستان آسیب زد که خسارت بخش زراعت دو هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد:در بخش آسیب به چغندرقند بخشی از مزارع دوباره کشت شد اما در مابقی محصولات امکان کشت دوباره وجود ندارد و کشاورزان باید با تغذیه و آبیاری مناسب سعی کنند وضعیت مزارع خود را بهبود بخشند.

“سعیدیان”در خصوص خسارت سرما به باغهای این شهرستان هم افزود: سرمای بهاره به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغهای این شهرستان خسارت وارد کرده که کارشناسان میزان خسارت این بخش را نیز دو هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان مهاباد تصریح کرد: درختان هسته دار مانند زردآلو، شلیل و بادام که درمرحله شکوفه دهی قرار داشتند و باغهای گردو به دلیل توخالی بودن سرشاخه‌ها دچار سرمازدگی و خسارت شدند.

وی،در خصوص خسارت سرما به باغهای سیب این شهرستان هم عنوان کرد:با توجه به اینکه باغهای سیب هنوز وارد مرحله شکوفه دهی نشدند، سرما تنها به برگ درختان آسیب زده و این مسئله می‌تواند در ثمردهی درختان تأثیر منفی داشته باشد.

“سعیدیان”از باغداران خواست در این روزها که سرمای بهاره باغها را تهدید می‌کند با برپایی آتش و آبیاری،دمای محیط باغ خود را بالا ببرند تا از خسارت بیشتر به درختان جلوگیری شود.

این مقام افزود:هم اکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ در شهرستان مهاباد وجود دارد که بیشترین میزان آن سیب است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۱/۳۰-۰۷:۴۵:۲۵/خبر۳۶۷۴/کدخبر۱۷۶۷۱/چ/۴۰