اینفوگرافیک / سلامت

اینفوگرافیک/دلایل بیدار شدن در شب

در صورت تجربهٔ چنین مسائلی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

مهاباد/بالویز/بعضی از افراد در شب بنا به دلایلی از خواب بیدار می شوند که برای آنها ناخوشایند است،دلیل بیدار شدن در شب چیست؟

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز؛دلایلی زیادی برای بیدار شدن از خواب وجود دارد اما این دلایل بیشترین علت هایی هستند که می تواند افراد را از خواب بیدار کند

غذایی که باید از آن اجتناب کنید

مشکل خواب؟ اگر در طول شب چندین بار به خواب می روید و از خواب بیدار می شوید، ممکن است مقصر رژیم غذایی شما باشد. بسیاری از ما تصور می کنیم که ذهن بیش فعال باعث بی خوابی می شود، اما ممکن است اینطور نباشد.

آیا می‌دانستید که برخی از غذاها، علاوه بر مقصر آشکار کافئین، می‌توانند شما را از خواب شبانه آرام دور کنند؟ در اینجا عاملی که ممکن است باعث بیداری در شب شوند را معرفی می کنیم.

۱٫ غذاهای پرچرب

احتمالاً نمی دانستید که یک رژیم غذایی با چربی اشباع بالا، کم فیبر، ممکن است منجر به خواب سبک تر شود. شب ها بیشتر از خواب بیدار می شوید.

اگر مقادیر زیادی غذای سرشار از چربی های اشباع شده مصرف کنید، می تواند بر خواب عمیق تر و همچنین کیفیت کلی خواب شما تأثیر بگذارد.

این خواب غیر REM که هوشیاری را در طول روز دشوارتر می کند، زودتر در چرخه خواب شما اتفاق می افتد.

۲٫ غذاهای غنی از کافئین و شکلات

هات چاکلت ممکن است انتخاب خوبی برای گرفتن برخی از Z به نظر برسد. با این حال، حاوی کافئین، دشمن خواب است. مارشمالوهای شیرین و کرکی به ترکیب ضد خواب اضافه می کنند، زیرا سرشار از شکر هستند.

۳٫ دسرهای حاوی شکر

کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر ممکن است باعث اضطراب و بی خوابی شوند. آنها همچنین می توانند هوس های آخر شب را تحریک کنند.

داوطلبان در یک مطالعه تحقیقاتی که قند بیشتری مصرف کردند، زمان کمتری را در خواب موج آهسته سپری کردند که برای بهبودی و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است.

در این مطالعات کنترل شده آشکار شد. مردم همچنین زمان بیشتری برای به خواب رفتن داشتند و هنگامی که به خواب می رفتند، بی قرارتر بودند و اغلب در طول شب بیدار می شدند.

۴٫ غذاهای تند

غذاهای بسیار اسیدی که می توانند باعث سوزش سر دل شوند، معمولاً یکی از دلایل قطع خواب هستند.

غذاهای تند، مانند غذاهایی که با فرآورده های گوجه فرنگی درست می شوند، نیز می توانند مقصر باشند. مرکبات، غذاهای ترشی مانند زیتون و ترشیجات و لبنیات ممکن است در برخی افراد عامل سوزش سر دل باشند و در نتیجه باعث بی خوابی شوند.

معده خالی می تواند بی خوابی را بدتر کند. یک میان وعده سبک سالم، مانند موز با کره بادام، یا میوه هایی مانند کیوی یا گیلاس ، می تواند به شما کمک کند تا بخوابید.

همچنین به طور کلی سالم تر، رژیم غذایی غنی از فیبر، همراه با خواب عمیق تر، ممکن است منجر به بیداری کمتر در شب شود.

خوابگردها ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند.

در واقع اگر مشکلات خواب مزمن دارید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است بخواهید علت اصلی را بدانید. در همین حال، ایجاد برخی تغییرات رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند.

۵٫ خستگی بیش از حد

بدن ما به طور طبیعی چند ساعت پس از غروب خورشید برای به خواب رفتن تمایل دارد. همه ما از یک زمان ایده آل برخوردار هستیم و اگر برای چند شب به بدن خود توجه کنید متوجه آن می شوید.

اگر پس از آن زمان ایده آل همچنان بیدار باقی بمانید تجدید انرژی را تجربه خواهید کرد که برای انجام کارها خوب به نظر می رسد، اما به واقع احساسی عجیب و غریب را در شما ایجاد کرده و آمادگی شما برای خوابیدن از بین می رود.

۶٫ اضطراب

اضطراب عامل مهم و تأثیرگذار دیگری است که باعث بیدار شدن از خواب در شب می‌شود. بی خوابی یا دشوار شدن به‌خواب‌رفتن یکی از شایع‌ترین نشانه‌های اختلال اضطراب است.

پیامدهای این اختلال هستند که باعث می‌شوند میانهٔ شب از خواب بپریم: پیامدهایی مثل بالا رفتن شدید ضربان قلب یا کابوس دیدن.

دستهٔ دیگری از افراد هستند که گاه‌به‌گاه شب‌ها حملات پانیک را تجربه می‌کنند. این حملات هم می‌توانند به‌سادگی از خواب بیدارمان کنند و خواب شبانه را مختل کنند.

در صورت تجربهٔ چنین مسائلی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

او با دانش و تجربه‌ای که دارد، به ریشهٔ اضطراب و حملات یادشده پی خواهد برد و راهکار درمانی مناسب را توصیه خواهد کرد.

رفتار درمانی شناختی (CBT) و استفاده از دارو دو راهکار درمانی معمول برای غلبه بر اضطراب هستند؛ گاهی هم از هر دو روش به‌طور هم‌زمان استفاده می‌شود.

جهت مشاهده اینفوگرافیک کلیک کنید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۶/۱۲-۰۶:۰۸:۴۵/خبر۳۴۳۲/کدخبر۱۶۵۳۹/ش

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)