معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

آغاز اجراي آزمايشي «نظام دوري» اول ابتدايي در ۶۴۰ کلاس درس سراسر كشور

در قالب اين طرح، دانش‌آموزان پايه اول تا سوم دبستان با يك معلم درس می خوانند

مهاباد/بالویز/معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجراي آزمايشي «نظام دوري» اول ابتدايي در ۶۴۰ کلاس درس سراسر كشور خبر داد.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز”معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجراي آزمايشي «نظام دوري» اول ابتدايي در۶۴۰ کلاس درس سراسر كشور خبر داد،گفت: این طرح گام بزرگ برای تحقق سند تحول بنیادین می باشد که قرار است در قالب اين طرح، دانش‌آموزان پايه اول تا سوم دبستان با يك معلم درس بخوانند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش«معصومه نجفی پازوکی» از آغاز اجراي آزمايشي «نظام دوري» در دوره اول ابتدايي خبر داد،گفت:قرار است در قالب اين طرح، دانش‌آموزان پايه اول تا سوم دبستان با يك معلم درس بخوانند.

در واقع «نظام دوري» اين هدف را دنبال مي‌كند كه دانش‌آموزان سه سال اول تحصيل را با يك معلم بگذرانند و در گام‌هاي بعدي اهداف تربيتي مدنظر مدرسه با همراهي خانواده در اين دوره سني محقق شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود:در سال تحصيلي جديد، فقط تعداد كمي از مدارس، مجري «نظام دوره‌اي» به صورت آزمايشي خواهند بود تا جايي كه در مجموع۶۴۰ کلاس درس در كل كشور تحت پوشش اين طرح قرار مي‌گيرند. پس از آن نتايج اين طرح مورد بررسي قرار خواهد گرفت و درباره آن تصميمات جديدي گرفته مي‌شود.

«نجفی» با اشاره به تمركز بر فضاي تربيتي دانش‌آموزان اذعان داشت: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر اجراي نظام دوري تأكيد دارد و بر اين اساس دانش‌آموز پايه اول دبستان هنگامي كه با معلم خود آشنا مي‌شود، براي دو سال آينده يعني پايه دوم و سوم نيز با همين معلم خواهد بود و اين موضوع به احساس امنيت او و خانواده كمك مي‌كند.

وی ادامه داد: اجراي نظام دوره‌ای منجر به آن مي‌شود تا در دوره اول ابتدايي (پايه‌هاي اول، دوم و سوم دبستان) به عنوان دوره كسب شايستگي‌هاي پايه، شاهد ايجاد فضاي تربيتي واحد به كمك معلم و والدين باشيم، اگر دانش‌آموز كلاس اول تا سوم دبستان را با يك معلم طي كند شرايط به گونه‌اي مي‌شود كه در مدت سه سال همانند يك خانواده شوند و فضاي تربيتي خاصي براي دانش‌آموز ايجاد مي‌شود.

«نجفي پازكي» معتقد است: كه اجراي نظام دوره‌اي از اين جهت اهميت دارد كه مي‌توان بر تربيت دانش‌آموزان در دوره اول ابتدايي كه طلايي‌ترين دوران زندگي است، تمركز بيشتري داشت و در يك فرآيند مشخص از پايه اول تا سوم دبستان، شايستگي‌هاي پايه را در دانش‌آموز ايجاد كرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه اجراي نظام دوره‌اي براي سال تحصيلي جديد به صورت آزمايشي است تا پس از توليد محتواي لازم و آمادگي خانواده‌ها از سال تحصيلي آينده با وضعيت دقيق‌تر تعداد مدارس تحت پوشش را افزايش دهيم، بيان كرد: هيچ الزامي براي حضور معلمان و دانش‌آموزان در نظام دوره‌اي وجود ندارد.

با برنامه‌ريزي انجام‌شده قطعاً از سال ۱۴۰۳ نظام دوري جاي خود را ميان معلمان و خانواده‌ها خواهد يافت و خانواده‌ها از آن استقبال خواهند كرد، چراكه شرايط تربيتي براي دوره اول ابتدايي به صورت ويژه برنامه‌ريزي شده‌است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۶/۲۵-۰۰:۴۸:۲۹/خبر۳۶۷۶/کدخبر۱۸۶۲۸/ ش ۲۴۳/