رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی نقده

۵ محوطه تاریخی نقده تعیین عرصه و حریم می‌شوند

انجام فعالیت باستان‌شناختی در این تپه‌ها انتظار می رود تا پایان شهریورماه ادامه پیدا کند.

مهاباد/بالویز/رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی نقده گفت:پیرو مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی پنج محوطه تاریخی این شهرستان تعیین عرصه و حریم می‌شوند.

به‌گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز و به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی“حمزه پهلوانی” با اعلام این مطلب اظهار کرد:براساس مجوز صادره از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این پروژه ضمن تعیین عرصه محوطه‌های حاجی‌فیروز، ساخسی‌تپه، نظام‌آباد، قالاباشی و میرآباد، حد حریم محوطه‌های مذکور نیز پیشنهاد خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقده افزود: انجام فعالیت گمانه‌زنی بسته به وسعت محوطه‌ها متغییر بوده و انتظار می‌رود در برخی محوطه‌ها تعداد گمانه‌ها به بیش از ۲۰ گمانه نیز برسد.

او تصریح کرد: ابعاد گمانه‌ها ۱ در ۱ متر بوده و عمق آن متناسب با لایه‌های فرهنگی متغییر از ۱ متر تا ۱۸۰ سانتی‌متر است و تاکنون در برخی گمانه‌ها شواهدی از لایه‌های استقراری متعلق به هزاره سوم و دوم ق.م شناسایی شده است.

“پهلوانی” خاطرنشان کرد:انتظار می‌رود در پایان فعالیت گمانه‌زنی باستان‌شناختی ضمن تعیین عرصه محوطه‌های فوق بتوان درک بیشتری از محوطه‌های شاخص دشت سولدوز به دست ‌آورد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی نقده اضافه کرد:انجام فعالیت باستان‌شناختی در این تپه‌ها انتظار می رود تا پایان شهریورماه ادامه پیدا کند.

او گفت:با توجه به جایگاه بالای دشت سولدوز در روند شکل‌یابی و توسعه فرهنگ‌های غنی دوران پیش از تاریخ منطقه شمال غرب ایران ضرورت صیانت از تپه‌های منطقه وجود دارد و نخستین گام برای این کار تعیین عرصه و حریم است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۶/۲۰-۰۶:۲۳:۱۹/خبر۳۸۷۰/کدخبر۱۸۵۱۸/د ۲۳۷/