مدیر جهاد کشاورزی بوکان

خریداری بیش از ۳۰۰تن کلزا از کشاورزان بوکان

امسال قیمت ۲۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم از این محصول تعیین شده است.

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی بوکان با اشاره به شروع فصل برداشت کلزا گفت:تاکنون ۳۰۱ تن محصول دانه روغنی کلزا از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز”انور امینی‌خواه” افزود:در راستای حمایت بخش دولتی از کشت دانه روغنی کلزا و افزایش قیمت این محصول،تمایل کشاورزان این شهرستان برای کشت افزایش پیدا کرده و در سال زراعی جاری در ۴۶۵ هکتار زمین زراعی کلزا کشت شده است.

وی اضافه کرد:هم اکنون یک مرکز خرید دانه روغنی کلزا در این شهرستان دایر شده است، البته برخی از کشاورزان بعد از برداشت با توجه به بعد مسافت، محصول خود را به مراکز خرید در شهرستان‌های میاندوآب و سقز (کردستان) تحویل داده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:امسال بطور میانگین ۲.۱۵ تُن محصول از هر هکتار برداشت شده و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تُن دانه روغنی کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

“امینی خواه” در خصوص قیمت تضمنی دانه روغنی کلزا اظهار کرد:امسال قیمت ۲۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم از این محصول تعیین شده اما احتمال دارد این نرخ با توجه به تعیین قیمت جدید گندم افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد:سال گذشته ۳۱۰ هکتار دانه روغنی کلزا در بوکان کشت شده بود اما تنها ۲۱۷ هکتار از این میزان قابلیت برداشت داشت و در مجموع ۷۱۲ تُن محصول نیز با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

“امینی‌خواه” ادامه داد:یکی از طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی توسعه کشت دانه روغنی کلزاست و کشت این محصول به سبب بهره‌وری بیشتر، رشد در فصل بارش باران، نیاز کمتر به آبیاری و خرید تضمینی آن در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا،جو و چغندرقند است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۴/۲۷-۰۰:۴۸:۵۲/خبر ۳۷۸۹/کدخبر ۱۸۱۳۷/ س ۱۵۴/