۱۴۴دستگاه حمام خورشیدی در بین عشایر آذربایجان غربی توزیع شد

مهاباد-بالویز-مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۱۴۴ حمام خورشیدی در بین عشایر آذربایجان غربی توزیع و نصب شده است. به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “علی ناجی ” با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به حمام خورشیدی، گفت: ١۴ دستگاه حمام خورشیدی برای استفاده ١٨٢ خانوار عشایر این منطقه در استان […]

مهاباد-بالویز-مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۱۴۴ حمام خورشیدی در بین عشایر آذربایجان غربی توزیع و نصب شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “علی ناجی ” با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به حمام خورشیدی، گفت: ١۴ دستگاه حمام خورشیدی برای استفاده ١٨٢ خانوار عشایر این منطقه در استان توزیع و نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد، بیان کرد: راه‌اندازی حمام‌های خورشیدی با هدف تامین رفاه و آسایش عشایر انجام می‌شود.

” علی ناجی” افزود: توسعه استفاده از امکانات و دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند از مهمترین برنامه‌های اداره کل در راستای خدمت‌رسانی مناسب به عشایر است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی ادامه داد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

“ناجی” با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ١٣٨٧، بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در استان وجود دارد،بیان کرد: از این تعداد، ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهبود معیشت خانوارهای عشایری دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های عشایری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات بهداشتی و تامین نیازهای آنان در مناطق ییلاقی عشایر در اولویت است، گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از مناطق ییلاقی عشایرنشین صورت می‌گیرد تا مشکلات شناسایی و برطرف شود.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار ( ۵۹ درصد) تحت پوشش عشایر استان است.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۲۸-۱۰:۰۵/ج