اطلاعیه / معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی

اطلاعیه،هشدار به طبیعت گردان و بهره برداران گیاهان بهاری

ورود بدون دقت و آگاهی به زیستگاه گونه‌های وحشی، به‌ویژه در فصل زادآوری

مهاباد/بالویز/اطلاعیه/ محیط زیست آذربایجان غربی به طبیعت‌گردان و افرادی که گیاهان دارویی و خوراکی برداشت می‌کنند هشدار داد مراقب خطرات احتمالی حمله حیات وحش باشند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ضمن هشدار با اشاره به حیات‌وحش غنی استان و حضور گونه‌های پستاندار وحشی در زیستگاه‌های طبیعی و ارتفاعات افزود: خرس قهوه‌ای و گراز دو گونه‌ای هستند که، موضوع حمله آنها به انسان‌ها اتفاق افتاده و عمدتا علت آن ورود عوامل انسانی به حریم آن حیوان در فصل زادآوری بوده‌است.

علیرضا سید قریشی با بیان اینکه ورود بدون دقت و آگاهی به زیستگاه گونه‌های وحشی، به‌ویژه در فصل زادآوری، می‌تواند هم برای انسان و هم برای جانوران پیامد‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه در مواردی شهروندان اقدام به جابجایی و انتقال توله حیات وحش و تحویل آن را به ادارات محیط زیست کرده‌اند که این موضوع باید در نظر گرفته شود که مشاهده توله یا نوزاد به‌معنای رها شدن آن نیست و از دست زدن و انتقال آن باید خودداری شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: آسیب به جانوران و زیستگاه‌ها طبق قانون جرم است و متخلفان با جریمه و پیگرد قضایی مواجه خواهند شد.

وی ضمن تاکید بر عدم غذا رسانی به حیات وحش در زیستگاه‌های طبیعی از هم وطنان خواست از رهاکردن مازاد مواد غذایی خود در طبیعت خودداری کنند چرا که این موضوع موجب آسیب به حیات‌وحش و تغییر در الگوی رفتاری آنان می‌شود.

مهاباد/بالویز/1405/02/15-01:07:52/خبر25559/ س 1502/