رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب

بیش از ۱۰۰ کشاورز میاندوآبی برای زراعت چوب پیش قدم شدند

متقاضیان به صورت رایگان نهال لازم را دریافت و اقدام به کاشت و پرورش آن خواهند کرد.

مهاباد/بالویز/محیط زیست/رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب گفت: ۱۱۴ کشاورز میاندوآبی برای زراعت چوب پیش‌قدم شدند.

به گزارش سایت خبری بالویز«صمد باقری»افزود: ۱۱۴ کشاورز این شهرستان با تحویل درخواست خود به منابع طبیعی، برای فعالیت در حوزه «زراعت چوب» پیش‌قدم شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب اظهارداشت: این متقاضیان در مجموع برای ۱۲۵ هکتار از اراضی خود درخواست نهال صنوبر دادند.

وی عنوان کرد: برای هر هکتار یک هزار و ۷۰۰ اصله نهال صنوبر که با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار است، واگذار می شود.

«باقری»ادامه داد: طرح زراعت چوب با هدف گسترش فضای سبز و ارتقای پوشش جنگلی مناطق مختلف هم اکنون در کشور در حال اجراست.  در این طرح، متقاضیان به صورت رایگان نهال لازم را دریافت و اقدام به کاشت و پرورش آن خواهند کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب گفت:نهال‌های مورد نیاز این شهرستان از نهالستان منابع‌طبیعی روستای “قزلقوپی” مهاباد که یکی از واحد فعال‌تولید نهال آذربایجان‌غربی است، تامین‌می‌شود.

وی افزود: در قالب طرح زراعت چوب گونه «صنوبر» که در صورت رعایت فاصله استاندارد در زمان کمتر از پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد.  در بین متقاضیان دارای شرایط به صورت رایگان‌توزیع‌می‌شود.

«باقری» اشاره کرد: سال گذشته نیز ۷۰ هکتار از اراضی این شهرستان به زراعت چوب اختصاص یافت.

وی ابراز امیدواری کرد: که با اجرای دقیق طرح زراعت چوب و دادن مشوق‌های لازم به متقاضیان این طرح، پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی کاهش چشمگیری پیدا کند.  و نیاز اولیه صنعت چوب تامین شود.

بنابر قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح زراعت چوب تعهد دارد.  با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان این برنامه حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی و جلگه ای در کشور را با کشت گونه های «صنوبر» و «اوکالیپتوس» نهال کاری کند.

همسو با اجرای قانون پنج ساله ششم توسعه و نیز طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، دولت مکلف شد تا به منظور اشتغالزایی ، تامین چوب صنایع چوبی و حفظ جنگل‌ها، طرح زراعت چوب را اجرا کند.

در شهرستان میاندوآب بیش از ۴۰ هزار هکتار مراتع با پوشش گیاهی مناسب وجود دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۱۲/۱۵-۰۲:۱۷:۲۵/خبر ۴۱۲۹/کدخبر۱۹۸۳۸/س ۳۹۱/