استاندار آذربایجان غربی

بهره برداری از ۲۵۰ کلاس درس در آذربایجان غربی

دولت سیزدهم، تغییر الگوی کشت را منوط به صیانت از معیشت و افزایش درآمد مردم منطقه کرده اند.

مهاباد/بالویز/اجتماعی/ استاندار آذربایجان غربی گفت:۲۵۰ کلاس درس در روستاهای آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

به گزارش سایت خبری بالویز«محمد صادق معتمدیان»افزود:از مجموع ۲۵۶ مدرسه روستایی در دست احداث،در دو سال گذشته ۲۵۰ کلاس درس روستایی در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد:با الحاق یک هزار هکتار زمین به روستاها در قالب طرح نهضت ملی مسکن، شاهد تحرک مهمی در حوزه مسکن روستایی خواهیم بود.

وی ادامه داد:در دو سال گذشته ۳۰سالن ورزشی افتتاح و ۸۰ پروژه ورزشی در دست احداث است.

این مقام ارشد استانی اظهار داشت:در دولت سیزدهم ۳۰ واحد مرکز جامع سلامت در آذربایجان غربی به پایان رسید.

«معتمدیان» اضافه کرد:و از ۸۰ واحد پیش بینی گردیده مرکز جامع سلامت تا پایان دولت نیز ۴۰ واحد در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار آذربایجان غربی افزود: با توجه به کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در سطح استان و ۳۰ درصدی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه،مجبور به شناسایی منابع جدید آب در آذربایجان غربی هستیم.

«معتمدیان»عنوان کرد: با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار،در فاز نخست ٣٩٦ روستا از آب شرب بهداشتی و پایدار بهره مند گردیده و در فاز دوم ۶۰۰ روستای دیگر آذربایجان غربی از این طرح بهره خواهند برد.

وی افزود:در دولت سیزدهم،پوشش اینترنتی به ۳۲۳ روستای دیگر آذربایجان غربی گسترش یافت و تلاش ما این است تا پایان سال و حداکثر تا ۶ ماه آینده، تمامی روستاهای استان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل گردد.

استاندار آذربایجان غربی به اهتمام جدی دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: با توجه به اتمام پروژه های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در طول هر سه ماه یکبار، انتظار می رود تا پایان سال جاری برنامه های سخت افزاری احیای دریاچه به اتمام برسد.

«معتمدیان»گفت: اولویت کنونی دولت اجرای برنامه های نرم افزاری و مدیریت منابع آب معرفی است.

این مقام ارشد استانی افزود:در یک دهه گذشته، زمین های کشاورزی و کشت محصولات پر آب بر در منطقه، ۱۴۰ هزار هکتار توسعه یافت و از ۹۰ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، ۵۷ درصد صرف کشت محصولات پر آب بری چون سیب، یونجه و چغندر قند می شود.

وی در ادامه از سفر قریب الوقوع مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی به آذربایجان غربی در راستای پیاده سازی طرح تغییر الگوی کشت خبر داد.

«محمد صادق معتمدیان» تصریح کرد: ریاست محترم جمهوری و دولت سیزدهم، تغییر الگوی کشت را منوط به صیانت از معیشت و افزایش درآمد مردم منطقه کرده اند.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود:در راستای کاهش مصرف آب و افزایش درآمد مردم، ۳ هزار هکتار زمین برای توسعه باغات گردو و پسته در شمال استان اختصاص یافت و این دو محصول ۱۲ برابر سیب، ارزش افزوده و درآمد بیشتر و مصرف آب کمتر دارند.

«معتمدیان» گفت:دولت سیزدهم در راستای جلب رضایت مردم و احیای دریاچه ارومیه،توسعه سیستم های نوین آبیاری،گسترش کشت گلخانه ای و مکانیزه کردن کشاورزی را در دستور کار دارد.

وی در ادامه از تشدید نظارت بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی خبر داد و افزود: با ایجاد طرح نواحی روستایی در هر شهرستان آذربایجان غربی و رونق بخش فرآوری محصولات کشاورزی، شاهد جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر در سطح استان خواهیم بود.

استاندار آذربایجان غربی در پایان با تاکید بر تسهیل روند فروش محصولات کشاورزی در استان، گفت: ایجاد مسکن و اشتغال در روستاها، منجر به مهاجرت معکوس از حاشیه شهرها و افزایش جمعیت مولد آذربایجان غربی خواهد شد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۱۰/۱۰-۰۶:۰۰:۰۰/خبر۴۰۴۴/کدخبر۱۹۴۹۲/ی۳۰۷/