رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان

«سارده کویستان» بوکان به منطقه شکار ممنوع ارتقا یافت

منطقه «سارده کویستان» از تنوع غنی زیستی زیادی برخوردار است

مهاباد/بالویز/محیط زیست/رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت:زیستگاه «سارده کویستان» در منطقه ایل گورک این شهرستان به منطقه شکار ممنوع ارتقا یافت.

به گزارش سایت خبری بالویز،«رحیم عبدالکریمی» اظهار کرد:در راستای امانتداری از مناطق غنی و ارزشمند زیست محیطی و به استناد ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست،برای اولین بار منطقه «سارده کویستان» واقع در منطقه ایل گورک بوکان از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

وی اضافه کرد:این منطقه شکار ممنوع در سمت شمال از روستای «سلامت» در امتداد جاده آسفالت تا روستای «زیراندول» و سپس به طرف روستای «خورخوره» و در سمت غرب از روستای «خورخوره» به طرف کوه«قبله»و در امتداد کوه تا روستای «زاواکیو» و از آنجا به طرف روستای «موسی» تا ارتفاعات «دو سره » و در سمت جنوب از ارتفاعات «دوسره» تا ارتفاعات «سه‌رنوآلان» بین استان‌های آذربایجان غربی و کردستان قرار دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ادامه داد:منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان» در سمت شرق نیز از ارتفاعات «سه‌ر نوآلان» به طرف روستای «یاغیان» و سپس به طرف روستای«سلامت»ختم می شود.

وی افزود: منطقه «سارده کویستان» از تنوع غنی زیستی زیادی برخوردار است که زیستگاه گونه های درحال انقراض و کم یابی همچون سمندر کردستانی،عقاب طلایی،خرس قهوه ای،گراز و همچنین گونه‌های شاخص گیاهی از جمله لاله واژگون است.

وی افزود: اکولوژی وحشی این منطقه به لحاظ زیست بوم بسیار ارزشمند بوده و این اداره در حفاظت از این گونه ها که بخشی از هویّت این شهرستان است،با تمام توان تلاش خواهد کرد.

عبدالکریمی گفت:با تلاش و پیگیری های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی،شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان»،«بهی فیض الله بیگی» و «سه کانیان» و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام «دشت سووتاو» است.

همچنین ارتقای منطقه «بهی فیض الله بیگی» به منطقه حفاظت نیز در حال پیگیری است.

بوکان یکی از شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۹/۰۴-۰۲:۵۳:۴۱/خبر ۳۹۹۲/کدخبر ۱۹۲۸۰/ش ۲۵۵/