سینما و تئاتر

خداحافظ مرد خاطره ها

او در این سریال کنار مهرانه مهین ترابی در نقش مهین به شهرت رسید.

مهاباد/بالویز/فردوس کاویانی بازیگر سینما و سریال های آژانس دوستی و همسران دار فانی را وداع گفت و برای همیشه به خاطره ها پیوست.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری بالویز،این هنرمند زرتشتی سال ها درگیری بیماری بود و از عرصه هنر دور و سرانجام در سن ۸۲ سالگی در منزلش درگذشت و به آرامش ابدی رسید. روحش شاد و یاد و خاطره ی او گرامی باد.

مرد خاطره ها بازیگر محبوب فیلم‌ هایی شهر قصه ، اجاره‌ نشین‌ ها ، بانو ، میکس و سگ‌ کشی که در سریال های ماندگار دهه ۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی بازی کرده بود برای همیشه از میان ما رفت و جامعه هنری در شوک فرو رفت.

زندگی فردوس کاویانی

فردوس کاویانی متولد ۳ مهر ۱۳۲۰ در کرمان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی می باشد و زرتشتی بود و از کودکی به بازیگری علاقه مند بود.

بعد از اتمام دوره شش ساله ابتدایی با به تهران آمد و چند سالی در تهران در پارچه فروشی کار کرد و بعد از گرفتن دیپلم در بورسیه اعزام به خارج شرکت کرد و به آلمان رفت.

وی در رشته شیمی در برلین تحصیل می‌کرد که آن را نیمه کاره رها کرد و در سال ۱۳۴۰ در ۲۰ سالگی به ایران بازگشت.

بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۴۹ با فیلم «تجاوز» به کارگردانی «حمید مصداقی» شروع کرد.

فردوس کاویانی بعد از سپری کردن یک دوره زیر نظر حمید سمندریان شروع به بازی در تئاتر کرد.

ایشان در سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری و کارگردانی فارغ التحصیل شد.

شروع فعالیت هنری

فردوس کاویانی دانش‌ آموختهٔ رشتهٔ بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۴۹ با فیلم «تجاوز» به کارگردانی «حمید مصداقی» شروع کرد.

فردوس کاویانی بعد از سپری کردن یک دوره زیر نظر حمید سمندریان شروع به بازی در تئاتر کرد.

وی متاهل است و همسرش میهن کاویانی اهل اهواز می باشد و داری دو فرزند به نام آرمیتا و آرتین می باشد.

گفتنی است اوج درخشش فردوس کاویانی بازی در سریال پربیننده همسران سال ۱۳۷۳ در نقش کمال بود. او در این سریال کنار مهرانه مهین ترابی در نقش مهین به شهرت رسید.

«همسران»، سریال نوستالژیکی بود که ۲۶ سال قبل یعنی سال ۷۳ از تلویزیون پخش شد و زوج‌های آن تا سال‌ها ماندگارترین زوج‌های تلویزیونی شدند؛ به نحوی که خیلی‌ها حتی فکر می‌کردند آن‌ها زن و شوهر‌های واقعی بوده‌اند!

کمال و مهین یکی از این زوج‌ها بودند که با بازی فردوس کاویانی و مهرانه مهین‌ترابی یک خانواده دو نفره را تشکیل دادند و بسیاری از تلخ و شیرین‌های روابط و زندگی مشترک را به تصویر کشیدند.

لذت نمایش همین روابط محبت‌آمیز، عشق و حتی قهر‌های بی‌کینه و دوست داشتن‌های عمیق بود که حتی باعث شد بیژن بیرنگ و مسعود رسام، دو سال بعد، «خانه سبز» را بسازند و این بار زوج مهرانه مهین‌ترابی و خسرو شکیبایی را ماندگار کنند.

مهمترین یا پررنگ‌ترین نقش فردوس کاویانی بعد از «همسران»، به «آژانس دوستی» برمی‌گشت که چند سال بعد در سال ۷۸ از شبکه یک سیما پخش شد.

او بازیگر فیلم‌های مشهور شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و نیز سریال‌های محبوب دههٔ ۱۳۷۰ مانند همسران و آژانس دوستی است و آخرین اثر هنری‌اش را با نقش‌آفرینی در نمایشی در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

تئاتری بودن کاویانی باعث شد در همه این سال‌ها و حتی قبل از آن بیشتر و جدی‌تر خود را به صحنه نمایش مشغول کند و بازی و کارگردانی تئاتر را ترجیح دهد.

در خود تلویزیون هم غیر از سریال حضور پررنگی در تله‌تئاتر‌ها داشته است؛ به ویژه تله‌تئاتر‌های دهه ۶۰ و ۷۰ که دوران طلایی این آثار در تلویزیون بود و بازی ماندگار فردوس کاویانی در برخی از این نمایش‌ها مثل «فیزیکدان‌ها»، «خانه ارواح» و … هنوز هم دیدنی است.

این بازیگر پیشکسوت پس از سریال «هفت سین» مرحوم یدالله صمدی که نوروز ۱۳۹۱ از تلویزیون پخش شد، دیگر در قاب تلویزیون دیده نشد.

اردیبهشت ۱۳۹۶ و حضور این هنرمند در چهاردهمین جشنواره شب بازیگری آن‌هم بعد از ۶ سال دوری از محافل هنری موجب متأثر شدن اهالی هنر شد.

او که به شدت از ضعف جسمانی و حرکتی رنج می‌برد، در شرایطی که سخن گفتن برایش سخت بود توانست به‌صورت بریده بریده بگوید امروز خیلی خوشحالم. گفته می‌شود فردوس کاویانی دچار بیماری پارکینسون بود.

بیماری پارکینسون (به انگلیسی: Parkinson’s Disease ) به اختصار PD، اختلال پیش‌رونده، مخرب و درازمدت دستگاه عصبی مرکزی است که عمدتاً سیستم حرکتی بدن را مختل می‌کند

علائم به تدریج شروع می‌شود و گاهی اوقات تنها با یک لرزش کوچک در یک دست، که فرد به سختی متوجه آن می‌شود، آغاز می‌شود علاوه بر لرزش‌ها که بسیار رایج هستند، این اختلال معمولاً باعث خشکی یا کند شدن حرکت نیز می‌شود

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ممکن است حالت چهره به میزان کم بیانگر این بیماری باشد ممکن است دست‌ها هنگام راه رفتن تکان نخورند ممکن است حرف زدن فرد آرام یا مبهم شود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۷/۱۱-۰۱:۴۲:۵۶/خبر۳۹۰۷/کدخبر۱۸۷۶۹/س ۲۷۴/