اجتماعی،سلامت

بی تحرکی منجر به این بیماری می‌شود

به نظر می رسد، اگر بیش از ۱۰ ساعت در روز بی تحرک باشید، خطر بیشتری وجود دارد.

مهاباد/بالویز/بر اساس مطالعات بی تحرکی یا نداشتن فعالیت کافی منجر به بیماری می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز”اگر چه تاکنون مطالعات متعددی به مزایای فراوان داشتن تحرک و فعالیت بدنی پرداخته اند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که هر چه سالمندان غیرفعال تر باشند، خطر ابتلا به زوال عقل در آن ها بیشتر است.

 محققان بریتانیایی با بررسی شرایط جسمی و ذهنی بیش از ۵۰ هزار فرد مختلف بالای ۶۰ سال، دریافتند؛ کم تحرکی منجر به زوال عقل می شود.

گفتنی است تمامی این افراد بالای ۶۰ سال داشته و شرایط آن ها در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در بانک زیستی بریتانیا ثبت شده بود.

در ادامه محققان خطر ابتلا به زوال عقل آن ها را به طور متوسط برای حدود هفت سال پیگیری کردند.

دیوید ریکلن، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد علوم زیستی و انسان شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این رابطه گفت: ما این مساله را بررسی کردیم که آیا نشستن زیاد می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد یا خیر.

به نظر می رسد، اگر بیش از ۱۰ ساعت در روز بی تحرک باشید، خطر بیشتری وجود دارد.

لازم به ذکر است که اطلاعات این تیم مطالعاتی نشان می دهد عدم تحرک بیشتر حتی خطرناک ‌تر بوده و سالمندانی که ۱۲ ساعت در روز بی ‌تحرکی داشتند ، ۶۳ درصد بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل بوده و این خطر در افرادی که ۱۵ ساعت در روز می نشینند، ۳۲۰ درصد افزایش می یابد.

دکتر ریکلن تاکید کرد که این مطالعه ثابت نمی کند که عدم تحرک به تنهایی باعث زوال عقل می شود بلکه این موضوع احتمال ابتلا را بیشتر می کند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: این امکان وجود دارد که کاهش جریان خون به مغز بتواند به توضیح این نتایج کمک کند.

از سوی دیگر ارتباط بین عدم تحرک و آلزایمر می تواند ناشی از این واقعیت باشد که عدم تحرک با خطر بیشتر بیماری های متابولیک قلبی، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، دیابت و یا بیماری کبد مرتبط است.

به همین دلیل برای درک بهتر مکانیسم ‌های زیر بنای این پدیده قطعاً کارهای بیشتری باید انجام شود.

شرکت کنندگان در این مطالعه ساکنان انگلستان، اسکاتلند و ولز بوده و میانگین سن آن ۶۸ سال بود و هنگامی که اطلاعات اولیه بهداشتی در هنگام ثبت نام جمع آوری شد، هیچ یک علائم زوال عقل نداشت.

در ادامه و بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، آن ‌ها به مدت سه تا هفت روز شبانه ‌روز از یک ردیاب فعالیت روی مچ دست خود استفاده کردند.

تا سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۰۰ مرد و زن در این گروه مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شد.

کلر سکستون مدیر ارشد برنامه های علمی و اطلاع رسانی در انجمن آلزایمر شیکاگو در این رابطه گفت: تعدادی از مطالعات پیشین، ارتباط بین زمان بی تحرکی و خطر ابتلا به زوال عقل را گزارش کرده بودند.

گزارش های منتشر شده ارتباطی بین این دو مساله پیدا نکرده است. بنابراین، از تحقیقات تکمیلی در مورد این مساله استقبال می شود.

شرح کامل این یافته ها روز سه شنبه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۶/۲۳-۰۶:۰۸:۴۵/خبر۳۸۷۵/کدخبر۱۸۵۴۰/ پ ۲۴۲/