به قلم مدیر مسئول

آیا بوسیدن حیوان خانگی خطر دارد؟

پرندگان، لاک پشت ها و ماهی ها نیز می توانند بیماری را منتقل کنند.

مهاباد/بالویز/امروزه تب نگهداری حیوان خانگی در بین مردم رایج شده و آن را به عنوان پرکردن اوقات فراغت تلقی می کنند.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز”حال این سوال پیش می آید که آیا بوسیدن حیوان خانگی علاوه بر داشتن خطر،می تواند موجب بیماری شود؟

رابطه ما  با حیوانات خانگی در دهه های اخیر به شدت تغییر کرده است و در یک نظرسنجی اخیر مشخص شده است که ۶۹ درصد از خانواده های استرالیایی حداقل یک حیوان خانگی دارند. 

حیوانات خانگی می‌توانند دارای بیماری‌های عفونی باشند که گاهی اوقات می تواند به ما منتقل می شود اما این انتقال در بین افراد متفاوت است.

به عنوان مثال افراد باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری از طریق حیوانات هستند.

بنابراین دانستن خطرات و انجام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم و ضروری است.

  • حیوانات خانگی حامل چه بیماری هایی هستند؟

بیماری های عفونی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند، بیماری های مشترک بین انسان و دام یا زئونوز نامیده می شوند .

بیش از ۷۰ عامل بیماری زا از طریق حیوانات که حاوی انتقال هستند شناخته شده است.

گاهی اوقات حیوان خانگی که دارای پاتوژن مشترک بین انسان و دام است ممکن است بیمار به نظر برسد. اما اغلب ممکن است هیچ علائم قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد.

زئونوزها می توانند مستقیماً از حیوانات خانگی به انسان از طریق بزاق، مایعات بدن و مدفوع یا به طور غیرمستقیم مانند تماس با بستر آلوده، خاک، غذا یا آب منتقل شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که شیوع بیماری‌های مشترک حیوانات خانگی کم است. 

با این حال، تعداد واقعی عفونت‌ها احتمالا دست‌کم گرفته می‌شود ، زیرا بسیاری از زئونوزها « قابل اطلاع » نیستند ، یا ممکن است مسیرهای مواجهه یا علائم عمومی داشته باشند.

سگ ها و گربه ها منبع اصلی عفونت های مشترک بین انسان و دام هستند (به این معنی که پاتوژن ها به طور طبیعی در جمعیت آنها زندگی می کنند) ناشی از ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها.

در مناطق بومی آفریقا و آسیا،سگ ها منبع اصلی هاری هستند که از طریق بزاق منتقل می شود.

  •  ویروس هاری

سگ ها همچنین معمولاً باکتری Capnocytophaga را در دهان و بزاق خود حمل می کنند که می تواند از طریق تماس نزدیک یا گاز گرفتن به افراد منتقل شود.

اکثریت قریب به اتفاق مردم بیمار نمی شوند، اما این باکتری ها گهگاه می توانند باعث عفونت در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شوند که منجر به بیماری شدید و گاهی اوقات مرگ می شود.

زئونوزهای مرتبط با گربه شامل تعدادی بیماری است که از طریق مدفوع-دهانی منتشر می شوند، مانند ژیاردیازیس، کمپیلوباکتریوز، سالمونلوز و توکسوپلاسموز.

گربه ها همچنین گاهی اوقات می توانند عفونت ها را از طریق نیش و خراش منتقل کنند، از جمله  می توان به بیماری خراش گربه اشاره کرد، که توسط باکتری Bartonella henselae ایجاد می شود .

هم سگ ها و هم گربه ها مخزن هایی برای باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) مقاوم به متی سیلین هستند که تماس نزدیک با حیوانات خانگی به عنوان یک عامل خطر مهم برای انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.

بزاق سگ میزبان یک باکتری است که می تواند باعث بیماری جدی و حتی مرگ در برخی افراد شود،گربه‌ها ناقل بیماری‌هایی هستند که می‌تواند برای انسان کشنده باشد.

پرندگان، لاک پشت ها و ماهی ها نیز می توانند بیماری را منتقل کنند.

اما فقط سگ ها و گربه ها نیستند که می توانند بیماری ها را به انسان منتقل کنند. پرندگان خانگی گاهی اوقات می توانند پسیتاکوزیس را منتقل کنند ، عفونت باکتریایی که باعث ذات الریه می شود.

تماس با لاک پشت های خانگی با عفونت سالمونلا در انسان، به ویژه در کودکان خردسال مرتبط است .

حتی ماهی های خانگی نیز با طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی در انسان از جمله ویبریوز، مایکوباکتریوز و سالمونلوز مرتبط هستند .

تماس نزدیک با حیوانات – و به ویژه برخی رفتارها – خطر انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام را افزایش می دهد.

یک مطالعه در هلند نشان داد که نیمی از صاحبان به حیوانات خانگی اجازه می‌دهند صورت خود را لیس بزنند و ۱۸ درصد به سگ‌ها اجازه می‌دهند تا در رختخواب افراد بخوابند (تخت مشترک، مدت زمان قرار گرفتن در معرض پاتوژن های حمل شده توسط حیوانات خانگی را افزایش می دهد.) همین مطالعه نشان داد که ۴۵ درصد از صاحبان گربه به گربه خود اجازه دادند تا روی سینک آشپزخانه بپرد.

بوسیدن حیوانات خانگی نیز با عفونت های گاه به گاه مشترک انسان و دام در صاحبان حیوانات مرتبط است. در یک مورد،زنی در ژاپن به دلیل عفونت “پاستورلا مولتیکودا”  پس از بوسیدن مرتب صورت سگش، دچار مننژیت شد، این باکتری ها اغلب در حفره های دهان سگ ها و گربه ها یافت می شوند.

کودکان خردسال نیز بیشتر درگیر رفتارهایی هستند که خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق حیوانات را افزایش می دهد – مانند قرار دادن دست های خود در دهان پس از دست زدن به حیوانات خانگی.

کودکان نیز کمتر پس از دست زدن به حیوانات خانگی دست های خود را به درستی می شویند.

اگرچه هر فردی که از طریق حیوان خانگی خود با یک پاتوژن مشترک بین انسان و دام در تماس باشد، ممکن است بیمار شود، برخی از افراد به احتمال زیاد از بیماری های جدی رنج می برند. این افراد شامل افراد جوان، مسن، باردار و دارای سرکوب سیستم ایمنی هستند.

به عنوان مثال، در حالی که اکثر افراد آلوده به انگل توکسوپلاسموز فقط بیماری خفیفی را تجربه می کنند، می تواند تهدید کننده زندگی باشد یا باعث نقص مادرزادی در جنین شود .

کودکان زیر ۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند و همچنین احتمال بیشتری دارد که رفتارهایی انجام دهند که شانس ابتلا به چیزی از حیوان خانگی خود را افزایش می دهد. 

  • اگر نگران ابتلا به بیماری از حیوان خانگی خود هستیم چه کار باید کرد؟

تعدادی از روش های بهداشتی خوب و پرورش حیوانات خانگی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. 

شستن دست های خود پس از بازی با حیوان خانگی و پس از دست زدن به رختخواب، اسباب بازی ها، یا تمیز کردن مدفوع.

اجازه ندهید حیوانات خانگی شما صورت شما را لیس بزنند یا زخم های شما را باز کنند.

نظارت بر کودکان خردسال هنگام بازی با حیوانات خانگی و هنگام شستن دست های خود پس از بازی با حیوانات خانگی.

پوشیدن دستکش هنگام تعویض زباله یا تمیز کردن آکواریوم.

خیس کردن سطوح قفس پرنده هنگام تمیز کردن برای به حداقل رساندن ذرات معلق در هوا.

دور نگه داشتن حیوانات خانگی از آشپزخانه (به خصوص گربه هایی که می توانند روی سطوح آماده سازی غذا بپرند).

به روز نگه داشتن مراقبت های دامپزشکی پیشگیرانه، از جمله واکسیناسیون و درمان کرم و کنه.

اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما خوب نیست، به دنبال مراقبت های دامپزشکی باشید.

به ویژه برای کسانی که در معرض خطر بالاتری از بیماری هستند، اقدامات احتیاطی برای کاهش قرار گرفتن در معرض پاتوژن های مشترک بین انسان و دام اهمیت دارد.

و اگر به فکر خرید یک حیوان خانگی هستید، از دامپزشک بپرسید که کدام نوع حیوان برای شرایط شخصی شما مناسب تر است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۶/۱۶- ۰۴:۱۰:۵۲/خبر ۳۸۶۳/کدخبر ۱۸۴۸۰/ پ ۲۳۰/