به قلم مدیر مسئول

موتور ۲۵ ساله گوگل انقلابی برای دسترسی اطلاعات

پس از راه اندازی شبکه جهانی وب در سال 1993 ، تعداد وب سایت ها به طور تصاعدی افزایش یافت.

مهاباد/بالویز/گوگل ۲۵ ساله شد،موتور جستجو انقلابی در نحوه دسترسی ما به اطلاعات ایجاد کرد،اما آیا از هوش مصنوعی جان سالم به در خواهد برد؟

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز” گوگل ۲۵ ساله شد و موجب نقطه عطف مهمی در تاریخ اینترنت گردید.

روزانه میلیاردها درخواست جستجو  از طریق این موتور انجام می شود و به باور بسیاری توانسته،کمک مهمی به دریافت اطلاعات کرده است.

حال چه چیزی در گوگل باعث شد تا دسترسی به اطلاعات را متحول کند؟ و آیا هوش مصنوعی (AI) آن را منسوخ می کند یا آن را افزایش می دهد؟

دسترسی ما به اطلاعات در طول دهه‌ها تغییر کرده است و با درهم تنیدگی روزافزون هوش مصنوعی پیشرفته و جستجوی گوگل، این دسترسی به کجا می‌تواند منجر شود.

دهه ۱۹۵۰: کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز اجتماعی

پس از جنگ جهانی دوم، به شهری که می توانست قابلیت های مدنی را فراهم کند یک شهر موفق می گفتند و این شامل دسترسی آزاد به اطلاعات بود. 

بنابراین در دهه ۱۹۵۰ اطلاعات در کشورهای غربی عمدتاً توسط کتابخانه های محلی ارائه می شد. کتابداران خود نوعی «موتور جستجوی انسانی» بودند.

آنها به سؤالات تلفنی مشاغل و نامه ها پاسخ می دادند و به مردم کمک می کردند اطلاعات را سریع و دقیق پیدا کنند.

کتابخانه ها مکانی برای امانت گرفتن کتاب بودند، که مردم  برای جستجوی اطلاعات سلامتی،گردشگری ،کسب و کارها درخواست راهنمایی می کردند.

جستجو رایگان بود، اما به حمایت کتابداران و همچنین مقدار قابل توجهی از کار و فرآیندهای فهرست محور نیاز داشت.

سوالاتی که اکنون می‌توانیم در چند دقیقه حل کنیم ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشید تا پاسخ داده شود.

دهه ۱۹۹۰: ظهور خدمات جستجوی پولی

در دهه ۱۹۹۰، کتابخانه ها به رایانه های شخصی و دسترسی آنلاین به خدمات اطلاعاتی مجهز شدند.

شرکت های جستجوی تجاری رشد کردند و کتابخانه ها می توانستند از طریق خدمات اشتراک گران قیمت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

این سیستم‌ها آنقدر پیچیده بودند که فقط متخصصان آموزش دیده می‌توانستند جستجو کنند و مصرف‌کنندگان برای نتایج پول پرداخت می‌کردند.

دیالوگ(جواب دهی) که در دهه ۱۹۶۰ در لاکهید مارتین توسعه یافت و یکی از بهترین نمونه ها برای جواب دهی بود.

امروزه دسترسی مشتریان به بیش از ۱٫۷ میلیارد رکورد در بیش از ۱۴۰ پایگاه داده از ادبیات بررسی شده فراهم شده است.

یکی دیگر از سیستم های جستجوی تجاری، FT PROFILE فایننشال تایمزبود که امکان دسترسی به مقالات در هر روزنامه گسترده در بریتانیا را در یک دوره پنج ساله فراهم می کرد،اما جستجو با آن ساده نبود.

کاربران برای انتخاب مجموعه باید دستورات تایپ شده را به خاطر می سپاردند و از کلمات خاصی برای کاهش فهرست اسناد برگشتی استفاده می کردند.

مقالات بر اساس تاریخ مرتب شدند و خواننده را برای یافتن مرتبط ترین موارد اسکن می کرد.

FT PROFILE اطلاعات ارزشمند را به سرعت و با قیمت بالا در دسترس افراد خارج از حلقه های تجاری قرار داد.

در دهه ۱۹۹۰ دسترسی به اطلاعات  ۱٫۶۰ پوند در دقیقه هزینه داشت .

ظهور گوگل

پس از راه اندازی شبکه جهانی وب در سال ۱۹۹۳ ، تعداد وب سایت ها به طور تصاعدی افزایش یافت.

کتابخانه‌ها دسترسی عمومی به وب را فراهم می‌کردند، و خدماتی مانند کتابخانه ایالتی ویکتوریا ویکنت، دسترسی کم‌هزینه‌ای را برای سازمان‌ها فراهم می‌کرد.

کتابداران به کاربران یاد دادند که اطلاعات را به صورت آنلاین پیدا کنند و وب سایت بسازند.

با این حال، سیستم های جستجوی پیچیده با حجم گسترده محتوا و تعداد بالای کاربران جدید موجب مشکلات برای کتابداران شد.

در سال ۱۹۹۴، کتاب مدیریت گیگابایت ، که توسط سه دانشمند کامپیوتر نیوزلند نوشته شده بود، راه حل هایی برای این مشکل ارائه کرد.

از دهه ۱۹۵۰، محققان در پی تولید یک موتور جستجو سریع برای دسترسی همگان بودند،تا اسناد را بر اساس ارتباط مرتب کنند.

در دهه ۱۹۹۰، یک استارت آپ سیلیکون شروع به استفاده از این دانش کرد”لری پیج و سرگی برین” از اصول مدیریت گیگابایت برای طراحی معماری نمادین گوگل استفاده کردند.

پس از راه اندازی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸، انقلاب گوگل در حال حرکت بود. مردم از سادگی کادر جستجو و همچنین ارائه جدید نتایجی که نحوه تطبیق صفحات بازیابی شده با پرس و جو را خلاصه می کرد ، دوست داشتند.

عملکرد جستجوی گوگل به چند دلیل موثر بود.

از رویکرد نوآورانه ارائه نتایج با شمارش پیوندهای وب در یک صفحه (فرآیندی به نام PageRank ) استفاده کرد.

اما مهمتر از آن، الگوریتم آن بسیار پیچیده بود. نه تنها پرس و جوهای جستجو را با متن داخل یک صفحه، بلکه با سایر متن های پیوند دهنده به آن صفحه مطابقت داد (به آن لنگر متن می گویند ).

محبوبیت گوگل به سرعت از رقبایی مانند AltaVista و Yahoo Search پیشی گرفت. امروزه با بیش از ۸۵ درصد از سهم بازار، محبوب ترین موتور جستجو باقی مانده است.

با گسترش وب، هزینه های دسترسی مورد بحث قرار گرفت.

اگرچه مصرف کنندگان اکنون گوگل را به صورت رایگان جستجو می کنند، اما برای دانلود مقالات و کتاب های خاصی باید پرداخت انجام شود.

بسیاری از مصرف کنندگان هنوز به کتابخانه ها متکی هستند – در حالی که خود کتابخانه ها با افزایش هزینه های خرید مواد برای ارائه رایگان به عموم دست و پنجه نرم می کنند.

۲۵ سال آینده چه خواهد شد؟

گوگل بسیار فراتر از جستجو گسترش یافته است. Gmail، Google Drive، Google Calendar، دستگاه‌های پیکسل و سایر سرویس‌ها نشان می‌دهند که دسترسی Google بسیار زیاد است.

با معرفی ابزارهای هوش مصنوعی، از جمله Google’s Bard و Gemini که اخیراً معرفی شده است (رقیب مستقیم ChatGPT)، گوگل قرار است یک بار دیگر جستجو را متحول کند.

از آنجایی که Google به استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در جستجو ادامه این راه است،خواندن خلاصه‌ ای از اطلاعات سریع در بالای صفحه نتایج رایج خواهد شد.

یک چالش کلیدی این است که اطمینان حاصل شود مردم تا حدی از خود راضی نمی شوند که کورکورانه به خروجی های تولید شده اعتماد کنند.

 به هر حال ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT به دلیل ” توهمات ” و اطلاعات نادرست خبرساز شده اند.

اگر خلاصه‌های جستجوی نادرست یا ناقص اصلاح نشوند، یا بیشتر بازنویسی و بدون منبع ارائه شوند، مشکل اطلاعات نادرست بدتر خواهد شد.

علاوه بر این، حتی اگر ابزارهای هوش مصنوعی جستجو را متحول کنند، ممکن است نتوانند دسترسی را متحول کنند.

همانطور که صنعت هوش مصنوعی رشد می کند، با توجه به تغییر به سمت محتوا از این به بعد فقط با پرداخت هزینه یا از طریق اشتراک های پولی اطلاعات قابل دسترسی است.

ظهور هوش مصنوعی فرصتی را برای بازبینی تنش بین دسترسی عمومی و نهادهای تجاری قدرتمندتر فراهم می کند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۷/۰۵-۰۱:۲۳:۴۵/خبر۳۸۹۴/کدخبر۱۸۴۸۵/چ ۲۶۲/