آشنایی با ذائقه های جهان

پنیر بلو چیز چیست؟ 

این فرآیند بافت پنیر بلوچیز را نرم می‌کند و طعم متمایزی در آن ایجاد می‌کند.

مهاباد/بالویز/پنیر بلوچیز یا همان کپک زده فرانسوی با رگه‌های آبی،یک اصطلاح عام است که برای توصیف نوعی پنیر تولید شده با استفاده از شیر پاستوریزه گاو،گوسفند یا بز به کار برده می‌شود.

به گزارش سرویس کدبانو،پایگاه خبری بالویز؛فرآیند تولید این پنیر با کشت کپک پنیسیلوم در آزمایشگاه تکمیل می‌شود،به طور کلی،پنیر بلوچیز دارای طعمی شور،و عطر و بوی تندی است.

درصد چربی آن معمولا کم است،اما مقداری زیادی سدیم در آن وجود دارد. علاوه بر این‌ها،این پنیر منحصر به فرد منبعی غنی از پروتئین، کلسیم و فسفر به حساب می‌آید. 

پنیر بلوچیز چیست؟

اینطور تصور می‌شود که پنیر بلوچیز برای اولین بار در قرون وسطی، یعنی زمانی که پنیرها داخل غار تحت دما و رطوبت کنترل شده نگهداری می‌شده‌اند به شکل تصادفی اختراع شده است.

ظاهرا در آن زمان، فردی فرانسوی که شغلش تولید پنیر بوده است، یک نصفه نان و پنیر را پشت غار رها می‌کند و چند روز بعد وقتی آن را پیدا می‌کند، متوجه می‌شود که بر روی پنیر رگه‌هایی از کپک به رنگ آبی تشکیل شده است.

در حال حاضر انواع زیادی از بلوچیز در بازار موجود است و بافت و طعم آن‌ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال، پنیر بلوچیز ورقه‌ای، چرب، شور، تند، نرم، کرمی، و غیره، انواع متفاوت و امروزی این پنیر هستند.

مدل‌های اولیه پنیر بلوچیز در کشور فرانسه و ایتالیا تولید می‌شدند و سپس مدل‌های بعدی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی تکامل یافتند.

بعضی از مدل‌های امروزی پنیر بلوچیز، دارای مقداری خامه هستند و در نتیجه، بافت قسمت داخلی آن‌ها نرم، و بافت روی سطح آن‌ها پوسته پوسته است.

مهم نیست که عطر و طعم و مدل پنیر بلوچیز چه باشد، در هر صورت این پنیر با رگه‌های کپک به رنگ آبی، سبز، خاکستری، یا مشکی که در تمام قسمت‌های آن وجود دارند شناخته می‌شود.

قیمت بلوچیز بسته به برند و نوع آن متفاوت است و هم مدل ارزان قیمت دارد، هم مدل گران قیمت.

پنیر بلوچیز چگونه درست می‌شود؟

برای درست کردن بلوچیز، در ابتدا شیر خام پاستوریزه می‌شود و پس از آن، اسیدی شدن زمانی حاصل می‌شود که یک نوع میکروب برای تبدیل کردن لاکتوز به اسید لاکتیک اضافه می‌شود.

در این حالت شیر از حالت مایع به حالت جامد تغییر پیدا می‌کند. برای کمک به انعقاد شیر، مایه ماست به این مواد اضافه می‌شود و برای آزاد کردن آب پنیر نیز دلمه‌ها برش داده می‌شوند.

سپس دلمه‌های از مایع جدا شده و به شکل گرد درمی‌آیند.

در مرحله بعدی، قارچ پنیسیلوم بر روی پنیر ریخته می‌شود و برای جلوگیری از هدر رفتن پنیر، کمی نمک به آن اضافه می‌شود.

بعد از انجام دادن این مراحل، پنیر برای مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به حال خود رها می‌شود تا کمی کهنه بشود.

در روزهای اولیه این دوره، با استفاده از یک سیخ از جنس استیل ضد زنگ به پنیر ضربه زده می‌شود، تا اکسیژن در آن جریان پیدا کند و فرآیند کهنه شدن پنیر زمان کمتری ببرد.

این فرآیند، سوزن زدن نامیده می‌شود و اولین رگه‌های کپک آبی رنگ بلوچیز، در این مرحله نمایان می‌شوند. این فرآیند بافت پنیر بلوچیز را نرم می‌کند و طعم متمایزی در آن ایجاد می‌کند.

در حالی که فرآیند سوزن زدن و کشت کپک بر روی عطر و طعم نهایی بلوچیز تاثیر بسیاری دارند، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که بسیار مهم هستند.

به عنوان مثال، نوع شیر استفاده شده (گاو ، گوسفند یا بز) برای درست کردن پنیر بلوچیز، غذاهایی که حیوانات قبل از دوشیده شدن شیرشان می‌خوردند، و روش‌های متفاوت تولید پنیر که توسط هر برندی استفاده می‌شود، باعث می‌شود که هر مدل پنیر بلوچیز در سر تا سر جهان، طعم متمایز و منحصر به فرد خود را داشته باشد.

انواع مختلف پنیر بلوچیز

پنیر راکفورت

این پنیر یکی از قدیمی‌ترین انواع بلوچیز به شمار می‌آید و به خاطر ظرافتی که دارد بسیار مشهور است. این پنیر از شیر گوسفند، و در صخره‌های آهکی جنوب کشور فرانسه تولید می‌شود و بر روی تمام قسمت‌های بدنه مرطوب و ترد آن رگه‌هایی از کپک به رنگ آبی وجود دارد. این پنیر لذیذ و منحصر به فرد، دارای بافت کرمی، و عطر و طعمی شیرین و تند دارد.

پنیر گرگونزولا

یک پنیر ایتالیایی و نوع دیگری از پنیر بلوچیز است که از شیر گاوهایی که در مراتع لومباردی و پیمانت مرتع پرورش داده می‌شوند تولید می‌شود. گرگونزولای تازه، بافتی نرم و کرمی و شبیه به کره دارد، و بر روی آن رگه‌های کوچک و پر رنگی از کپک به رنگ آبی وجود دارد. گرگونزولای کهنه عطر و طعم تندتر و قوی‌تری دارد.

پنیر استیلتون آبی

این پنیر نوعی دیگر از بلوچیز است که از شیر گاو و در کشور انگلستان تولید می‌شود. این پنیر سفت فرمی شبیه به استوانه دارد و بر روی آن رگه‌های زیبایی از کپک به رنگ آبی وجود دارد. بافت این مدل پنیر کمی مرطوب و ترد و کرمی، و طعم آن کمی نمکی و شبیه به طعم مغزیات است.

پنیر دانابلو

این پنیر نیز نوعی دیگر از پنیر بلوچیز است که از شیر گاو و در جزیره فونن کشور دانمارک تولید می‌شود. این مدل پنیر دارای بافتی نرم و کرمی است و طعمی تند و نمکی شبیه به طعم پنیر راکفورت دارد؛ با این تفاوت که عطر و طعم آن کمی ملایم‌تر است.

پنیر بلوچیز خامه‌ای

عضو جدیدی از خانواده بلو‌چیز است که در اواخر قرن ۲۰ از شیر گاو و خامه تولید شده است. این نوع پنیر بافتی چرب و خامه‌ای دارد و سطح روی آن معمولا کمی پوسته پوسته است. نمونه‌هایی از این نوع پنیر عبارتند از کامبوزولا و بلو کاستلو.

جایگزین پنیر بلوچیز چیست؟

پنیر بلوچیز انواع بسیار متفاوتی دارد و به همین دلیل، شما می‌توانید به راحتی یک مدل از آن را با مدل دیگر جایگزین کنید.

فقط یادتان باشد مدل‌هایی که با هم جایگزین می‌کنید، باید بافت و طعم مشابهی داشته باشند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید پنیر راکفورت را با پنیر دانابلو، پنیر گورگونزولای تازه را با پنیر بلو کاستلو، و پنیر کامبوزولا را با پنیر سنت آگور جایگزین کنید.

موارد استفاده از پنیر بلوچیز

پنیر بلو‌چیز را مثل پنیر پارمزان همراه با انواع میوه و مغزیات سرو کنید. علاوه بر این، می‌توانید آن را داخل سس‌هایی که بافت کرمی دارند و انواع سوپ بریزید یا مقداری از آن را همراه با سالاد، انواع پاستای پنیری، حبوبات پخته شده، و داخل مرغ و گوشت شکم پر سرو کنید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۴/۱۹-۰۶:۱۸:۵۲/خبر۳۷۸۰/کدخبر۱۸۰۹۵/د ۱۴۵/