مدیر جهاد کشاورزی مهاباد

۳۳ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی گندم مهاباد سمپاشی شد

کشت گندم در مهاباد هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی مهاباد،گفت:کشاورزان این شهرستان امسال ۳۳ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی گندم خود را برای مبارزه با علف های هرز سمپاشی کردند.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز”صلاح الدین حق گو”با اعلام این خبر اظهار داشت:مبارزه با آفت پوره سن در گندمزارهای ۲ بخش مرکزی و خلیفان این شهرستان آغاز شد و این مرحله از سمپاشی ۱۵ روز ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد،افزود:گندمکاران این شهرستان با راهنمایی و مشاوره از کارشناسان جهادکشاورزی مبارزه با پوره سن را در مزارع گندم خود آغاز کردند.

“صلاح الدین حق‌گو ” اظهار کرد:در این مرحله که از ۱۵ تا ۳۱ فروردین ادامه داشت،در مجموع بیش از ۲۴ هزار و ۱۵۰ هکتار از گندمزارهای این شهرستان علیه این آفت سمپاشی شده بود. 

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد ادامه داد: کشاورزان این شهرستان امسال ۳۳ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی گندم خود را برای مبارزه با علف های هرز سمپاشی کردند تا گندم مرغوب و خالصی را برداشت گنند.

وی تاکید کرد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارایی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت گندم تاثیر نداشته باشد.

“حق‌گو” با بیان اینکه در بررسی کارشناسان مشخص شد بیش از ۹ هزار هکتار از مزارع گندم دیم این شهرستان در صورت تداوم روند کاهش بارش‌های بهاری، غیرقابل برداشت است، گفت: در صورتی که بارش باران بهاری در منطقه محقق نشود، علاوه غیرقابل برداشت بودن این ۹ هزار هکتار، به علت تنش کم آبی عملکرد مزارع دیم این شهرستان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی اضافه کرد:در سال زراعی جاری در بیش از ۴۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان گندم کشت شده که از این مقدار، ۴۴ هزار هکتار به صورت دیم و پنج هکتار به صورت آبی کشت شده است که پیش بینی می شود امسال میزان برداشت گندم به ۸۵ هزار تُن برسد.

مدیر اداره جهادکشاورزی مهاباد افزود:از مجموع مزارع گندم دیم این شهرستان ۲۶ هزار هکتار در قالب طرح «جهش تولید» قرار دارد که در این طرح مراحل کاشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول،کود به صورت رایگان هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

حق‌گو با بیان اینکه سال زراعی گذشته در بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع مهاباد گندم دیم و در بیش از پنج هزار هکتار نیز گندم آبی کشت شد، ادامه داد: پارسال در مجموع بیش از ۸۵ هزار تُن گندم از مزارع این شهرستان برداشت و از این مقدار بیش از ۴۷ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.

کشت گندم در مهاباد هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن از اوایل تیر سال بعد شروع و تا مرداد هم ادامه دارد.

سال زراعی از اول مهر هر سال آغاز و به پایان شهریور سال آینده موکول می‌شود.

در سال آبی جاری در مجموع بیش از ۲۴۷ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۳۴ درصد کمتر است.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۲/۳۰-۱۰:۱۸:۴۹/خبر۳۷۱۹/کدخبر۱۷۸۷۴/ش/۸۶

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)