به قلم مدیر مسئول

تنها زیستگاه بشر

در حوزه مسائل زیست‌ محیطی سه فاکتور آموزش، اخلاق و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است

مهاباد/بالویز/بقای حیات در کره زمین، پدیده ای بس دشوار و پیچیده است.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز؛از میان میلیاردها میلیاد انواع گونه موجودات زنده ای که از آغاز زمین تاکنون پای به عرصه هستی نهاده اند، اغلبشان دیگر وجود ندارند.

همچنان که می بینی،حیات در کره خاکی نه فقط عمری کوتاه دارد بلکه به طرز ناامید کننده ای ظریف است و به تارمویی بستگی دارد.

از خصوصیات شگفتی آور هستی ما آن است که ما از کره ای برخاسته ایم که خیلی خوب به گسترش حیات یاری می رساند ولی مهارتش در خاموش کردن شعله های زندگی بسی بیشتر است.

به همه محیط هایی که در آن ها نوعی از زندگی جریان داشته باشد محیط زیست گفته می شود،طبیعت و محیط زیست، هدیه ای خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است به وجود می آید.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می گذارد و پیامد های زیان باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بناها دارد.

در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهم ترین و حادترین مشکل انسان ها است و نقش انسان ها در آلودگی محیط زیست بسیار چشم گیر است.

طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستی میان انسان و طبیعت وجود دارد.

تخريب روز افزون جنگل‌ها و مراتع، بهره‌بردری بی رويه از معادن و منابع طبيعی، توسعه ناپايدار و صنعتی شدن ناهمگون، به ویژه در كشورهای در حال توسعه باعث افزايش جمعيت و كاهش روزافزون منابع، گرمايش جهانی، خشكسالی، تغييرات اقليمی، تخريب لايه اوزن، آلودگی خاك، آب و هوا، آلودگی صوتی و نوری خواهد شد.

شیوع بيماری های ناشی از آلاينده‌های مختلف و بحران‌های گوناگون محيط زيستی از جمله از بين رفتن تنوع زيستی و انقراض گونه‌های مختلف گياهی و جانوری،پديده ريزگردها،ذوب شدن يخ‌های قطبی در اثر گرم شدن تدريجی كره زمين، پايين رفتن سالانه سطح آب‌های زيرزمينی و ده‌ها معظل زيست محيطی ديگر، براساس سبك زندگی انسان امروزی است كه همه روزه كره زمين را دچار فرسايش و تخريب می كند.

دلايل متعددی برای اين ظلم انسان قرن بيست و يكم به طبيعت وجود دارد كه سود جويی و طمع ورزی و دست اندازی سيری ناپذير به منابع طبيعی، شهرنشينی،زندگی ماشينی و آپارتمانی،راحت طلبی،استفاده مکرر از سوخت‌های فسيلی، مصرف‌گرايی و تجمل‌گرايی،نظامي گری و جنگ،شكار بی رويه گونه‌های حيات وحش،سبك كشاورزی غيراقتصادی و تضعيف خاك‌های حاصل خيز،استفاده بی رويه از كودهای شیميايی، آفت‌كش‌ها و سموم دفع آفات نباتی و غیره از مهم ترين دلایل تخریب محیط زیست است.

طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران حفاظت از محيط زيست يك وظيفه عمومی تلقی می گردد و همه اقشار جامعه از کوچ و بزرگ در مقابل حفاظت از محيط زيست وظیفه دارند.

اطلاع رسانی و آموزش مبانی محيط زيست به گروه‌های هدف و فرهنگ سازی حفاظت از محيط زيست برای اقشار مختلف جامعه و حساس نمودن افكار عمومی در مقابل اين ظلم انسان به طبيعت يكی از مفید ترین روش‌ها برای پیشگیری می باشد.

تغيير نگرش و سبك زندگی ما با محيط زيست نیز می تواند از روند تخريب روز افزون محيط زيست بكاهد. اما آموزش و تغيير رفتار در كودكان و نوجوانان و نهادينه كردن فرهنگ حفاظت از محيط زيست در سنين كودكی بسيار آسان تر و موثرتر می باشد.

درواقع واژه حفاظت از محیط‌ زیست زمانی مفهوم کاربردی پیدا می‌کند که تمام انسان‌ها برای حفظ سلامتی خود و محیط ‌زیست،تلاش کنند در تمام سطوح زندگی شخصی و اجتماعی خود حامی محیط‌ زیست باشند که این مسئله در نهادهای حکومتی نیز باید وجود داشته باشد؛همچنین بشر باید مراقب تغییرات نامحسوسی که امکان دارد در این محیط ایجاد شود و به انسان‌ها و سایر موجودات زنده آسیب برساند،باشد.

در حوزه مسائل زیست‌ محیطی سه فاکتور آموزش،اخلاق و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است زیرا مشکلات کنونی به فرهنگ زیست ‌محیطی مردم بستگی دارد؛بنابراین می‌توان گفت که انسان‌ها در حفاظت از محیط ‌زیست تأثیر به‌خصوصی دارند.

درواقع برخی از روش‌هایی که امروزه برای حفاظت از محیط‌ زیست وجود دارد در حد توان یک فرد یا گروهی از افراد نیست که در این شرایط نقش سازمان‌های مردم‌ نهاد که معمولاً به‌صورت داوطلبانه عضو جذب می‌کنند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

همه ما برای زنده ماندن به کره زمین و طبیعت وابسته ایم،به همین دلیل همه ما میتوانیم تلاش کنیم سازگارتر و پایدارتر محیط زیستی زندگی کنیم.

حق همگانی در طبیعت مثلاً به شما اجازه می دهد در راههای اختصاصی پیاده روی کنید یا حدود یک شبانه روز در طبیعت چادر بزنید.

حق همگانی در طبیعت همزمان به این معنی نیز هست که باید مراقب باشیم و به طبیعت احترام بگذاریم.

فراموش نکنید که « زمین به ما تعلق ندارد؛بلکه ما به آن تعلق داریم.» (رالف ادبرگ)

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۱۲/۱۶-۰۶:۰۵:۱۸/خبر۳۶۱۷/کدخبر۱۷۴۱۰/س

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)