رئیس سازمان بهداشت جهانی:

اولین واکسن مالاریا تایید جهانی شد

تب و لرز، سردرد و درد عضلانی از جمله نشانه‌های ابتلا به بیماری مالاریا است.

مهاباد/بالویز/سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اولین واکسن برای ریشه‌کن کردن بیماری مالاریا را رسما تایید کرد.

به گزارش سرویس خبری رسانه ها ،پایگاه خبری بالویز“بیماری مالاریا که از طریق پشه منتقل می‌شود هم‌چنان سالانه ۴۰۰ هزار نفر را در جهان از پا درمی‌آورد که بیشتر آنها کودکانی هستند که در آفریقا به دنیا می‌آیند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر دقیقه یک کودک جان خود را در اثر ابتلا به مالاریا از دست می‌دهد. در این میان، بیش از نیمی از این کودکان در شش کشور آفریقایی زندگی می‌کنند.

حال این سازمان توصیه کرده است که در این کشورها و دیگر مناطقی که دارای میزان انتقال متوسط تا بالای مالاریا هستند به کودکان تا سن دو سالگی چهار دوز از واکسن مالاریا تزریق شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین باری است که سازمان جهانی بهداشت یک واکسن را برای مبارزه با یک انگل انسانی توصیه می‌کند.

تب و لرز، سردرد و درد عضلانی از جمله نشانه‌های ابتلا به بیماری مالاریا است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی می گوید واکسن مالاریا “پیشرفتی برای علم” است.

سازمان بهداشت ملل متحد اعلام کرد: واکسن Mosquirix علیه مالاریا به طور گسترده برای کودکان در آفریقا تزریق می شود و با این اقدام جان ده ها هزار نفر را می توان نجات داد.

واکسن تولیدی  توسط داروساز انگلیسی GlaxoSmithKline تولید شده است.

مالاریا ( Malaria) مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود. فرد مبتلا به مالاریا را مالاریال (Malarial) می گویند.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌ دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

مهاباد/بالویر/۱۴۰۰/۰۷/۱۴ – ۱۲:۴۰:۱۰ / خبر ۲۹۲۵/ کد خبر ۱۴۱۵۴ / پ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)