کرونا

دربارهٔ گونه جدید ویروس کرونا در بریتانیا چه می‌دانیم؟

ین گونهٔ تازه ممکن است تا ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع شناخته‌شدهٔ این ویروس باشد

 

مهاباد/بالویز/گونه جدید ویروس کرونا که در بریتانیا شیوع یافته است موجب شده،دولت بریتانیا قرنطینهٔ سفت‌ و سختی را در لندن،پایتخت و نواحی جنوبی این کشور به اجرا بگذارد.

به گزارش سرویس رسانه ها،پایگاه خبری بالویز،انتشار گونه تازه‌ای از ویروس کرونا که با سرعت بیشتری منتشر می‌شود سبب شد تا دولت بریتانیا قرنطینهٔ سفت‌وسختی را در لندن، پایتخت و نواحی جنوبی این کشور به اجرا بگذارد در حالی که شماری از کشورهای جهان نیز تردد مسافر از بریتانیا را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اقدام اخیر دولت بریتانیا بر اساس اعلام نتایج تحقیق تازه پژوهشگران این کشور درباره گونهٔ جدید ویروس کرونا صورت گرفت. اما دربارهٔ این گونهٔ جدید ویروس کرونا دقیقا چه می‌دانیم؟

گونه‌ای با سرعت شیوع بالاتر

همهٔ ویروس‌ها در طول زمان جهش پیدا می‌کنند و خود را با شرایط تازه وفق می‌دهند پس پیدا شدن چنین زیرمجموعه‌های تازه‌ای برای یک ویروس عجیب نیست. تا کنون بیش از ۴ هزار گونهٔ زیرمجموعهٔ ویروس کرونای جدید مشاهده شده که تعداد بسیار کمی از آنها اهمیت خاصی داشته‌‌اند.

مقامات بهداشت بریتانیا اعلام کرده‌اند که این گونهٔ تازه ممکن است تا ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع شناخته‌شدهٔ این ویروس باشد اما گونهٔ جدید، براساس اطلاعات فعلی، لزوما احتمال بیماری حاد یا مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد.

این گونهٔ تازه که چند هفته پیش، گفته می‌شد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا به آن مربوطند، هفتهٔ گذشته ۶۰ درصد موارد ابتلا در لندن را در بر گرفت.

پرز‌های پروتئینی جهش‌یافته و قدرت نفوذکنندگی بیشتر

دانشمندان می‌گویند جهش ژنتیکی در پرزهای پروتئینیِ خاص این گونهٔ جدید ممکن است توان رشد آن را افزایش دهد، این پُرزهای پروتئینی بخشی از ویروسند که توان نفوذ به سلول‌های بدن را به آن می‌دهند.

واکسن کرونا دقیقا به‌شکلی طراحی شده که روی همین پروتئين‌ها تأثیر بگذارد بنابراین محققان بریتانیایی می‌گویند ممکن است جهش این گونهٔ تازه ممکن است در کار واکسن اختلال ایجاد کند.

پروفسور استوارت نیل، ویروس‌شناس کینگز کالج لندن می‌گوید، نکات فوق هیچکدام به‌شکل آزمایشگاهی تأیید نشده و جهش پروتئینی گونهٔ تازه را باید دقیقا بررسی کرد.

اروپا: واکسن‌ فعلی علیه گونهٔ جدید ویروس مؤثر است

از سوی دیگر کارشناسان اتحادیهٔ اروپا اعلام کرده‌اند که واکسن‌های فعلی کرونا همچنان علیه این گونهٔ تازهٔ ویروس نیز موثرند.

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان گفت که براساس اطلاعات کنونی و پس از گفتگوی کارشناسان اتحادیه اروپا، واکسن فعلی علیه این گونه جدید نیز کاملا موثر است.

آلمان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد خواستار تشکیل جلسهٔ ویژه بحران در روز دوشنبه شد تا دربارهٔ وضعیت تازه پیش آمده در بریتانیا تصمیم‌گیری شود.

کشورهای بسیاری ظرف ۲۴ ساعت گذشته اعلام کردند که ورود مسافر را از بریتانیا، به‌دلیل شیوع گونهٔ تازهٔ ویروس کرونا، به حالت تعلیق در آورده‌اند.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۱۰/۰۵-۱۳:۵۵/ج