مشاهده زادآوری پرنده کمیاب کوکوی خالدار در تالاب بین المللی زریوار مریوان

مهاباد-بالویز”سفیر– مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان در گشت و کنترل تالاب زریوار، زادآوری پرنده زیبا و کمیاب کوکوی خالدار را مشاهد کردند. به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” رییس اداره مریوان گفت: سال گذشته برای اولین بار این پرنده زیبا توسط دوستداران و کارشناسان حفاظت محیط زیست این شهرستان […]

مهاباد-بالویز”سفیر– مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان در گشت و کنترل تالاب زریوار، زادآوری پرنده زیبا و کمیاب کوکوی خالدار را مشاهد کردند.

به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” رییس اداره مریوان گفت: سال گذشته برای اولین بار این پرنده زیبا توسط دوستداران و کارشناسان حفاظت محیط زیست این شهرستان شناسایی شد و در اواخر تیرماه  سال جاری  هم  زادآوری کوکوی خالدار مشاهده شد.

«ابراهیم همت بلند» افزود: پرسنل یگان حفاظت این اداره حین گشت و کنترل این تالاب دو قطعه جوجه کوکوی خالدار را مشاهده کردند که نتیجه زادآوری این پرنده در تالاب زریوار(زریبار)بوده است و ادامه حیات این پرنده  نشان از امنیت بالای این تالاب در جذب پرندگان آبزی، کنارآبزی و غیر آبزی دارد.

طول بدن کوکوی خالدار بزرگ ۳۹ سانتی متر است و نشانه های تشخیص آن عبارتند از کاکل مشخص، دم دراز با کناره های سفید که شاهپرهای آن از وسط به کنار به تدريج  کوتاهتر می شود و سطح پشتی قهوه ای پر از لکه های سفید، سطح شکمی و طرفین سر آن سفید کرمی و گلویش زرد رنگ است.

حلقه چشمی آن به رنگ نارنجی روشن است، پرنده نابالغ  سر تقریباً سیاه و بدون کاکل دارد و شاهپرهای نخستین آن  بلوطی پر رنگ است و در فصل زاد آوری خیلی پر سر و صدا و خودنماست و اغلب روی پرچین ها می نشیند.

زیستگاه های کوکوی خالدار در حاشیه یا فضاهای باز وسط جنگل، باغات زیتون دشته های پر بوته و کم درخت دیده می شود از نظر لانه سازی، معمولا در آشیانه پرندگان خانواده کلاغ (به خصوص زاغی) چند تخم گذار می کند.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۵/۱۰- ج -۲۰:۵۰

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)