به گزارش سایت خبری بالویز، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی گفت: ریزش آفت سن مادری از اماکن زمستانگذران به مزارع غلات آذربایجانغربی آغازشده و بنا بر پایشهای میدانی، روند ورود این آفت همچنان ادامه دارد.
نفیسه طوسی، افزود: ریزش سن گندم در سطح استان تأییدشده و ضروری است کشاورزان بر اساس اصول فنی و در زمان مناسب نسبت به مبارزه اقدام کنند.
وی زمان مناسب مبارزه با سن مادری را پس از تخلیه ۸۰ تا ۹۰ درصدی اماکن زمستانگذران و برابرشدن نسبت جنسی سنهای نر و ماده در مزرعه بیان کرد و اضافه کرد: رعایت دقیق زمان مداخله، نقش تعیینکنندهای در کاهش خسارت دارد.
طوسی درباره آستانههای مبارزه گفت: در مزارع دیم، طبق آخرین دستورالعمل سازمان حفظ نباتات، نرم مبارزه مشاهده سه سن مادری در ۱۰ متر مربع نشاندهنده ضرورت سمپاشی است. در مزارع گندم آبی نیز، ۲ سن مادر در هر مترمربع بهعنوان آستانه اقدام اعلام شدهاست.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اهمیت پایش مستمر مزارع اظهار کرد: کشاورزان باید به اطلاعیههای پیشآگاهی توجه کرده و با کارشناسان شبکههای مراقبت دولتی و بخش خصوصی همکاری کنند.
وی افزود: در صورت رسیدن جمعیت آفت به نرم مبارزه، عملیات کنترل باید بدون تأخیر انجام گیرد تا از افزایش جمعیت آفت در مرحله پورهگی جلوگیری شود.
طوسی هدف نهایی این اقدامات را کاهش خسارت سن مادری و پورهها و همچنین حفظ عملکرد محصول استراتژیک گندم در شرایط فعلی کشور بیان کرد و گفت: مدیریت صحیح این آفت، نقش کلیدی در تأمین امنیت غذایی دارد.
مهاباد/بالویز/1405/01/23-07:42:52/خبر25409/ ی 1460/
پایداری تولید در بخشهای دیم و آبی
استفاده بهینه از آب سبز ناشی از اولین بارندگی
تأکید بر ضرورت مدیریت منابع آبی
هم اکنون ۱۸۰ دستگاه کمباین کار برداشت محصول را بر عهده دارند
Δ