سرویس سیاست خارجی در خصوص مذاکرات: پس از هشت ماه وقفه در فرآیند دیپلماتیک، ژنو بار دیگر شاهد حضور هیئتهای مذاکرهکننده میان تهران و واشنگتن بود.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گزارشی رسمی از نتایج این دور از گفتگوهای غیرمستقیم، از حصول «پیشرفتهای بیشتر» و ورود به جزئیات فنی خبر داد.
عراقچی در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد، این دور از مذاکرات را فشردهترین مرحله تا به امروز خواند.
وی تأکید کرد که طرفین با یک «درک متقابل» میز مذاکره را ترک کردهاند؛ درکی که بر اساس آن، رایزنیها در خصوص موضوعات کلیدی از جمله «لغو تحریمها» و «گامهای متقابل در حوزه هستهای» باید به شکلی جزئیتر ادامه یابد.
به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، مذاکرات از مرحله بیانیههای سیاسی عبور کرده و اکنون زمان آن رسیده است که تیمهای فنی وارد عمل شوند.
این دور از گفتگوها که صبح پنجشنبه در یکی از ساختمانهای متعلق به سفارت عمان در سوئیس آغاز شدهبود، پس از سه ساعت رایزنی سنگین وارد دوره تنفس شد. این وقفه به منظور مشورت هیئتها با پایتختها (تهران و واشنگتن) پیشبینی شدهبود تا ظرفیتهای پیشنهادی جدید مورد ارزیابی قرار گیرد.
نقش عمان در این میان تنها به تأمین مکان مذاکرات محدود نبود؛ ساعاتی پیش از آغاز گفتگوهای غیرمستقیم، سید عباس عراقچی و بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، در دیداری دوجانبه پیشنهادهای جدید ایران برای دستیابی به توافق را بررسی کردند. وزارت خارجه عمان نیز در بیانیهای بر تعهد مسقط برای حمایت از دستیابی به «راهحلهای قابل قبول برای طرفین» تأکید کرد.
بازگشت ایران و ایالات متحده به اتاق مذاکره پس از هشت ماه وقفه، سیگنالی جدی از تمایل طرفین برای مدیریت تنشها محسوب میشود. عراقچی در پایان گزارش خود، ضمن قدردانی از میانجیگری مستمر عمان و میزبانی دولت سوئیس، نقش تیمهای فنی در وین را به اندازه مأموریت دیپلماتها «حیاتی» توصیف کرد.
اکنون چشمها به وین دوخته شدهاست؛ جایی که کارشناسان فنی باید فرمولهای انتزاعی توافق را به تعهدات عینی و عملیاتی تبدیل کنند.
مهاباد/بالویز/1404/12/08-07:00:52/ خبر25263/ ج 1418/
رؤسای جمهور دو کشور بهصورت غیرحضوری این سند را امضا کردهاند
در روز جمعه 29 خرداد بهطور رسمی انجام خواهد شد
سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک به صورت مشترک
در دو سطح کارشناسی و فنی و هیات های اصلی سه جانبه
Δ