مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد

شناسایی ۹ هزار نفر مشکوک به فشار خون در مهاباد

با تشخیص و درمان به موقع آنها می‌توان زندگی هزاران نفر را از مرگ نجات داد.

مهاباد/بالویز/سلامت/مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد از شناسایی ۹ هزار نفر مشکوک به فشارخون و دیابت در مهاباد خبر داد.

به گزارش سایت خبری بالویز«امید صادق امیری» گفت:تاکنون ۹ هزار نفر مشکوک به بیماری های فشار خون و دیابت در این شهرستان شناسایی ثبت گردیده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد افزود:۱۳۴ هزار نفر از جمعیت هدف این شهرستان در طرح غربالگری مشارکت کرده اند. 

«صادق‌امیری»اظهار کرد:با تلاش های شبانه روزی همکاران مرکز بهداشت و بیمارستان ۷۳ درصد جمعیت هدف این شهرستان در پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت مشارکت کردند.

وی اضافه کرد:از جمعیت هدف ۱۸۳ هزار نفری بالای ۱۸ سال شهرستان تاکنون بالغ بر ۱۳۴ هزار نفر معادل ۷۳ درصد جمعیت هدف در این طرح ملی شرکت کرده‌اند.

«صادق امیری» اضافه کرد:شهروندان با مراجعه به خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های سلامت از وضعیت دیابت و فشار خون خود آگاه شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد ادامه داد:هدف از این پویش،آموزش بیشتر و بالابردن سطح سواد سلامت مردماست.

وی ادامه داد: همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر،پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا و پس از آن نیز شناسایی کامل افراد دیابتی و افراد دارای فشار خون بالا به منظور کنترل بیشتر بر این افراد است.

وی اظهار کرد: افرادی که در سال جاری آزمایش قند خون ناشتا دارند و همچنین دستگاه فشارسنج مناسب در منزل دارند و از قد و وزن خود هم آگاه هستند،می‌توانند به صورت خود اظهاری در این طرح غربالگری مشارکت کنند.

«صادق امیری» افزود: بیماری های مزمن فشار خون و دیابت که سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی،سکته‌های مغزی و نارسایی کلیوی می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد،تصریح کرد:با تشخیص و درمان به موقع آنها می‌توان زندگی هزاران نفر را از مرگ نجات داد.

براساس آمار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۵۸ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری مشارکت کرده اند.

که از این تعداد ۳۵۷ هزار و ۶۴ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۲۸ هزار و ۲۶۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی و ثبت گردیده اند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

در شهرستان مهاباد، علاوه بر بیمارستان امام خمینی(ره)، غربالگری دیابت و فشار خون در ۶۵ خانه بهداشت روستایی و ۱۹ مرکز جامع شهری و روستایی در حال انجام است.

غربالگری و پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و در آذربایجان‌غربی نیز یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۵ نفر جامعه هدف این طرح هستند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قراردارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۱۰/۰۹-۰۰:۱۰:۱۲/خبر۴۰۴۲/کدخبر۱۹۴۸۵/ ش ۳۰۵/