به قلم مدیر مسئول

چرا فسفر سفید در جنگ ممنوع است؟

استفاده هدفمند از سلاح های آتش زا مستقیماً علیه غیرنظامیان غیرقانونی است و می تواند جنایت جنگی تلقی شود.

مهاباد/بالویز/تحلیل/ فسفر سفید ماده ای شیمیایی است که در تماس با هوا مشتعل می شود. 

به گزارش سایت خبری بالویز،فسفر سفید در حدود ۱۵۰۰ درجه فارنهایت (۸۱۵ درجه سانتیگراد) می سوزد. در صورت تماس با انسان می تواند منجر به آسیب جدی و یا حتی مرگ شود.

ارتش اسرائیل متهم به استفاده از فسفر سفید در حمله ماه اکتبر به گروه شبه نظامی حزب الله لبنان است. که گفته می شود حداقل ۹ غیرنظامی زخمی شدند.

آیا استفاده از فسفر سفید خلاف قوانین بین المللی است؟

اما کاربردهای قانونی این ماده شیمیایی بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه چیست؟  آیا می توان استفاده از آن را جنایت جنگی دانست؟

دیده بان حقوق بشر، سلاح های آتش زا مانند فسفر سفید و ناپالم را به دلیل تأثیر آنها بر بدن انسان « از ظالمانه ترین سلاح های مورد استفاده در درگیری های مسلحانه معاصر » می داند.

یکی از پژوهشگران دیده بان حقوق بشر می گوید:سلاح های آتش زا سلاح هایی هستند که افراد را به آتش می کشند یا می سوزانند.

این ماده شیمایی را می توان به عنوان یک محافظ دود برای نشان دادن حرکات سربازان روی زمین استفاده کرد. و همچنین برای روشن کردن در میدان جنگ کاربرد دارد.

فسفر سفید در دو جنگ جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار گرفت و سربازان و غیرنظامیان را به طور یکسان هدف قرار داد.

ایالات متحده همچنین از فسفر سفید در کنار ناپالم در جنگ ویتنام و در عراق در جریان نبرد فلوجه در سال ۲۰۰۴ و علیه دولت اسلامی در سوریه و عراق استفاده کرد .

روسیه همچنین متهم به استفاده بی رویه از فسفر سفید علیه غیرنظامیان و جنگجویان در اوکراین و سوریه است.

دیده بان حقوق بشر از استفاده اسرائیل از فسفر سفید علیه اهداف حماس در غزه در سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ انتقاد کرده بود.  و گفت:که این شواهدی نشان از جنایت جنگی احتمالی است .

حقوق بین الملل در مورد آن چه می گوید.

سلاح های آتش زا تحت کنوانسیون ۱۹۸۰ در مورد برخی سلاح های متعارف قرار دارند .

هدف این معاهده حفاظت از غیرنظامیان با محدود کردن استفاده از سلاح‌هایی است که به‌ویژه خطرناک تلقی می‌شوند.

پروتکلی که به طور خاص بر سلاح های آتش زا متمرکز شده است، آنها را به شرح زیر تعریف می کند.

هر سلاح یا مهماتی که اساساً برای آتش زدن اجسام یا ایجاد صدمات ناشی از سوختگی به افراد از طریق عمل شعله، گرما یا ترکیبی از آنها طراحی شده باشد غیر قانونی است.

فسفر سفید طبق قوانین بین‌المللی و قانون درگیری‌های مسلحانه غیرقانونی نیست. تا زمانی که از آن به عنوان دود یا به عنوان روشنایی میدان جنگ استفاده شود.

با این حال، استفاده هدفمند از سلاح های آتش زا مستقیماً علیه غیرنظامیان غیرقانونی است و می تواند جنایت جنگی تلقی شود.

استفاده از سلاح‌های آتش‌زای «هوایی» (مانند فسفر سفیدی که از هواپیما ریخته می‌شود) علیه یک هدف نظامی که در یک منطقه غیرنظامی نیز ممنوع است.

اگر هدف نظامی “به وضوح” از غیرنظامیان جدا شده باشد و تمام “اقدامات احتیاطی ممکن” برای محدود کردن تلفات جانی غیرنظامیان یا جراحات غیرنظامیان اتخاذ شود، یک استثنا وجود دارد.

هرگونه هدف قرار دادن مستقیم غیرنظامیان یا استفاده بی‌رویه از سلاح‌های آتش‌زای هوایی به‌طور بالقوه به عنوان یک جنایت جنگی بر اساس کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ شناخته می‌شود .

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۹/۲۳-۰۷:۳۵:۴۸/خبر ۴۰۲۱/کدخبر ۱۹۴۰۰/پ ۲۸۴/