رییس شورای اسلامی شهر مهاباد

پذیرش رفتار های مطلوب در جامعه باید در قالب پیام‌های فرهنگی باشد

یکی آگاه سازي جامعه در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و دیگری توانمند كردن گروه هاي هدف.

مهاباد/بالویز/پذیرش رفتارهای مطلوب در جامعه باید در قالب پیام‌های فرهنگی باشد تا برای مردم باورپذیر شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز«آرش شهابی» در آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره مونودرام ژیوار مهاباد،اظهار داشت: ما با برگزاری این جشنواره دنبال تحقق دو هدف بودیم یکی حمایت از انجمن نمایش مهاباد و دیگری کمک به پذیرش و ترویج رفتار مطلوب در جامعه.

همه بر مشکلات شهری واقفند ما بیش از آنکه مشکل اقتصادی داشته باشیم، مشکل فرهنگی داریم،مشکل فرهنگ ترافیکی مشکل بی توجهی به فرهنگ ایمنی، مشکل فرهنگ تولید پسماند و نحوه برخورد با محیط زیست.

همیشه به فکر حقوق شهروندی هستیم غافل از اینکه به تکالیفی که به عنوان شهروند برای ما تعریف شده توجه داشته باشیم و از همه مهمتر مشکلات آسیب های اجتماعی.ما معتقدیم که راه مناسب برای مواجه‌شدن با آسیب‌های اجتماعی، راه فرهنگی و روان‌شناختی است، و نه راه قهری و سلبی.

«شهابی» تاکید کرد:به کارگیری ظرفیت مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی جامعه یکی از برنامه های در دست اجراست.

نمی توان تنها با اتکا به ظرفیت‌های دولتی، آسیب‌های جامعه را کاهش داد، قطعاً به کارگیری هنر، یکی از همین ظرفیت‌های مردمی است. هنر مهارتی است که می‌توان از طریق آن هر پیامی را به شکل ساده، سریع، روان و قابل فهم و درک برای اقشار مختلف جامعه انتقال داد.

وی ادامه داد:ما اعتقاد داریم که پذیرش رفتارهای مطلوب در جامعه باید در قالب پیام‌های فرهنگی باشد تا برای مردم باورپذیر شود. آثار فرهنگی با محتوای رفتارهای مطلوب جامعه، برای مخاطب جذاب تر است.

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد خاطرنشان کرد: بسیاری از روانشناسان معتقدند که هنر تأثیرگذارترین ابزار برای فرهنگ‌سازی و درمان بسیاری از آسیب ها در جامعه است و در حوزه درمان معضلات اجتماعی نیز تاثیر بسزایی دارد.

همان گونه که فیلم و سریال‌های ماهواره‌ای در بروز ناهنجاری‌های رفتاری گسست عاطفی و افزایش آسیب‌های اجتماعی موثر است فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیون و سینما هم می‌توانند عامل تعیین کننده‌ای در پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های رفتاری باشد.

رشته‌هایی مانند نقاشی، موسیقی، تئاتر … می‌توانند در برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال ارزش‌ها و در نتیجه پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی نقش موثر و قدرتمند داشته باشند.

آرش شهابی اذعان کرد: تئاتر اجتماعی نزدیك ترین شیوه تئاتر به مردم است و بیشترین ارتباط را مردم در بین گونه ها و ژانرهای تئاتر، با نمایش های اجتماعی برقرار می كنند و فقط مختص و محدود به مخاطبین تئاتر بین اصطلاحا مخاطبان فرهیخته، نیست و طیف گسترده ای از مخاطبین را بر می گیرد.

رویکرد ما در این جشنواره و برنامه افزایش سواد اجتماعی است و دو هدف مهم را دنبال می کنیم: یکی آگاه سازي جامعه در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و دیگری توانمند كردن گروه هاي هدف.

وی در ادامه گفت: به عنوان یکی از نمایندگان مردم به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر در پارلمان محلی شورای اسلامی شهر،از مسئولین ملی و استانی انتظار دارم در حمایت از فرهنگ، هنر و ورزش شهرستان مهاباد اهتمام جدی تری داشته باشند.

طوری که سرانه های خدماتی و فرهنگی آموزشی را در محلات کم برخوردار تعریف کنیم و بتوانیم  هنرمندان را به ارائه خدمات هنری به طبقات پایین و محروم و آسیب پذیر تشویق کنیم.

برای هنرمندان  امتیازات ویژه ای برای عضویت در صندوق اعتباری هنر ببینیم، همچنین ضمن درخواست پوشش فراگیر بیمه هنرمندان نسبت به ارائۀ تسهیلات برای تأسیس نهادهای فرهنگی و امتیازهای ویژه برای آموزشگاه ها و مؤسسات هنری در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر، اهتمام بیشتری وجود داشته باشد و در هنگام صدور مجوز برای شرکت ها و کارخانه ها در اطراف شهرستانهایی مثل مهاباد پیش شرطهای ضمنی (تحت عنوان پیوست فرهنگی یا عنوان‌های مشابه) تعیین و آنها را به ارائه خدمات هنری ملزم نمایند.

و از همه مهمتر از هیات محترم تطبیق و نهادهای نظارتی شهرستان انتظار دارم در بررسی مصوبات حمایتی شورای اسلامی شهر در کمک به گروههای فرهنگی هنری و ورزشی حمایت کنند تا بتوانیم با غنی سازی اوقات فراغت جوانانمان به جای هزینه در درمان و کمپ های ترک اعتیاد و جمع آوری معتادین متجاهر این هزینه ها را در پیشگیری و غنی سازی اوقات فراغت و نحوه و محل گذراندن اوقات فراغت آنان در فضاهای مذهبی فرهنگی هنری و ورزشی صرف نماییم.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۷/۲۶-۰۹:۴۵:۲۳/خبر۴۰۰۰/کدخبر ۱۸۹۷۲/ چ ۳۰۵/