مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی

یک میلیون متر مکعب حق آبه تالاب کانی برازان رهاسازی شد

روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب به سمت این تالاب سرازیر می‌شود

مهاباد/ بالویز/ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت:یک میلیون متر مکعب از حق آبه تالاب کانی برازان مهاباد رها سازی و آبگیری مجدد آن شروع شد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز” به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی”سعید شهند”افزود:تالاب بین المللی کانی برازان دارای مساحت یک هزار و ۵۰ هکتار پهنه آبی و حوضه آبریز چهار هزار هکتاری است که قسمت وسیع این حوزه در محدوده رودخانه مهاباد و سیمینه رود قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد:حقابه مورد نیاز این تالاب از سد مهاباد داده می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال جاری ۱۱ میلیون متر مکعب حقابه آن اخذ شده‌است.

“شهند” گفت:با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست استان، و همکاری شرکت آب منطقه‌ای و حمایت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای اولین بار در فصل تابستان و برای جبران تبخیر از روز جمعه سوم شهریور ماه،میزان یک میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی برای این تالاب رهاسازی و آبگیری مجدد آن شروع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب به سمت این تالاب سرازیر می‌شود و جهت جلوگیری از هدر رفت آن برای اولین بار کانال اختصاصی حق آبه تالاب با همت و کمک جوامع محلی، منشعب از کانال اصلی روستای قره داغ به طول یک و نیم کیلومتر احداث و کار انتقال سریع و بلامعارض آب به سوی تالاب را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم اکنون کانی برازان میزبان ۷۵ گونه از انوع پرندگان آبزی و کنار آبزی در فصول مختلف سال است و عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور را به خود اختصاص داده است.

“شهند” با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در برنامه مدیریت جامع تالاب‌های استان، توجه به رونق گردشگری تالاب با توجه به رویکرد اکوسیستمی و ظرفیت‌های آنهاست، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بهره مندی خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها را به ویژه در حوزه گردشگری، در کنار حفاظت از آنها دنبال می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با دستگاه های متولی و جوامع محلی است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۶/۱۳-۰۵:۰۸:۱۰/خبر ۳۸۵۹/کدخبر۱۸۴۶۶/د۲۲۶/