رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد

رها سازی ۱۵ قطعه کبک توسط فعال محیط زیست مهابادی

کبک‌ها نقش مهمی در چرخه طبیع و مبارزه با آفت غلات بویژه سن گندم دارند

مهاباد/بالویز/فعال محیط زیستی مهابادی در یک اقدام پس از تیمار کردن ۱۵ قطعه کبک آنها را در دامن طبیعت رها سازی کرد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز”رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، گفت:یکی از علاقمندان و فعالان محیط زیستی در مهاباد ۱۵ قطعه کبک را از شکارچیان خریداری و پس از تیمار آنها را در دامن طبیعت رهاسازی کرد.

“فاروق سلیمانی ” اظهار کرد:این کبک‌ها که به دلیل بیماری و یا شکستگی عضو قادر به ادامه حیات در طبیعت نبودند به مدت سه ماه توسط یکی از فعالان محیط زیستی این شهرستان مراقبت و نگهداری شده بودند.

وی افزود:این فعال محیط زیستی با نظارت کارشناسان محیط زیست در بخشی از حیاط خانه خود از این کبک‌ها مراقبت و نگهداری کرد و پس از بهبودی و بازیافت سلامتی دوباره آنها را در دامن طبیت رهاسازی کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با انتقاد از شکارچیان و کسانی که کبک را به صورت زنده‌گیری شکار می‌کنند،گفت:نگهداری پرندگان حیات وحش در محیط خانگی قدرت زادآوری این پرندگان را از بین می‌برد و آسیب‌های زیادی به چرخه طبیعت وارد می‌کند.

وی ادامه داد: کبک‌ها نقش مهمی در چرخه طبیع و مبارزه با آفت غلات بویژه سن گندم دارند و با حذف کبک‌ها از گندمزارها آفت سن افزایش و در برخی موارد طغیان می‌کند.

فعال محیط زیستی در مهاباد ۱۵ قطعه کبک را تیمار و در طبیعت رهاسازی کردوی با قدردانی از اقدام این دوستدار محیط زیست در مهاباد برای تیمار و مداوای پرندگان اضافه کرد:فرهنگ حفاظت از محیط زیست و زیبایی‌های آن در بین مردم این شهرستان نهادینه شده و نخستین انجمن‌ محیط زیستی کشور به نام «تعاونی محیط زیست» در سال ۱۳۷۵ در مهاباد فعالیت خود را آغاز کرده است.

کبک پرنده‌ای از راسته ماکیان سانان و زیستگاه آن دامنه‌های کوهستان و مناطق شیب دار صخره ای و سنگلاخی است؛ شکارچیان، کبک را به خاطر زیبایی و صدای دلنشین آنها زنده گیری کرده و در محیط های خانگی نگهداری می کنند که این امر باعث از بین رفتن قدرت باروری و زاد و ولد این پرنده می‌شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و در این شهرستان علاوه بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی باباعلی»، تالاب‌ دایمی «حسن خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۵/۰۷-۰۵:۱۸:۲۷/خبر ۳۸۰۵/کدخبر۱۸۲۰۸/ ش ۱۶۹/