رییس شورای اسلامی شهر مهاباد

مرمت حوض‌خانه عباس‌آغا در مهاباد آغاز شد

این بنا منتسب به «عباس‌آغا» پسر «بیرم‌آغا» که بزرگ خاندان دهبکری مهاباد است

مهاباد/بالویز/ رییس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: مرمت حوض‌خانه عباس‌آغا در این شهر با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز”آرش شهابی”با اعلام این خبر اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه امضا شده با شهرداری مهاباد مرمت حوض‌خانه‌های این شهرستان با هزینه شهرداری انجام شده و پس از اتمام مرمت حوض‌خانه رستم‌بیگ، در گام دوم مرمت حوض‌خانه عباس‌آغا در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: مدت زمان پیش‌بینی شده برای مرمت این حوض‌خانه سه ماه بوده و در این مدت مرمت و بازسازی دیوارهای بیرونی خانقاه شمزینان و ساماندهی داخل آن انجام می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: امسال در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی حوض‌خانه‌ها و مساجد تاریخی مهاباد اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: حوض‌خانه عباس آغا مهاباد نیز به شماره ۱۶۳۸۹ و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است؛ این مکان تاریخی که می‌تواند پس از مرمت و بازسازی مکانی برای جذب گردشگر باشد.

“شهابی” گفت: این حوض‌خانه در داخل مسجد به همین نام و نزدیک مسجد «خانقای شمزینان» و این حوض‌خانه در مرکز شهر و در نزدیک چهارراه آزادی مهاباد واقع شده است.

وی تاکید کرد: حوض‌خانه عباس آغا مهاباد گنبدی آجری و اسلوب هشتی‌ها زیبایی خاصی به آن بخشیده و آب این حوض‌خانه از کوه‌های اطراف مهاباد تامین می‌شود که با استفاده از قنات به حوض‌خانه رسیده است.

“شهابی” یادآور شد: این بنا منتسب به «عباس‌آغا» پسر «بیرم‌آغا» که بزرگ خاندان دهبکری مهاباد است وی بخش زیادی از دارایی‌هایش را وقف امور خیریه کرده و مساجد عباس‌آقا، خانقاه شمزینان و درمانگاه خودکفایی مهاباد نیز در املاک وقفی وی احداث شده است.

در گذشته‌های دور ساکنان مهاباد به سبب اهمیت آب، این مایه حیاتی را از مناطق بالادستی با استفاده از قنات که در زبان محلی به آن «کاریز» می‌گویند به داخل شهر آورده و با ساخت بناهایی به نام حوض‌خانه که بکارگیری معماری اسلامی نیز در آن مشهود است به آن تقدس خاصی داده بودند.

حوض‌خانه‌های این شهر که بیشتر در نزدیکی مساجد بنا شده‌اند در گذشته مکانی برای تامین آب برای وضو و حتی استفاده برای شرب مردم بود به همین خاطر از گذشته مورد توجه همگان قرار داشته و از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

مهاباد ۹۴ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهمترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۴/۱۶-۱۸:۰۰:۰۰/خبر۳۷۷۶/کدخبر۱۸۰۸۱/ج ۱۴۱/