رئیس جهاد کشاورزی مهاباد

خسارت ۴۹۰ میلیارد تومانی سرما به بخش کشاورزی مهاباد

سرمای بهاره به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خسارت زد

مهاباد/بالویز/ رئیس جهاد کشاورزی مهاباد از خسارت ۴۹۰ میلیارد تومانی سرما به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز”صلاح الدین حق گوی”در نشست خبری با اصحاب رسانه مهاباد،گفت:سرمای بهاره ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی (زراعی و باغی) این شهرستان خسارت زد.

رئیس جهاد کشاورزی مهاباد،افزود: پس از بروز سرمای بهاره در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین امسال علاوه بر کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی، ۲ تیم برای ارزیابی خسارت سرمازدگی تشکیل و وضعیت مزارع و باغ‌های این شهرستان را در چند نوبت بررسی کردند.

وی اضافه کرد: سرمای بهاره به بیش از ۳۱ هزار هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا و چغندقند این شهرستان آسیب زد که برآورد خسارت بخش زراعت ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت:در بخش آسیب به چغندرقند بخشی از مزارع دوباره کشت شد اما در مابقی اراضی امکان کشت دوباره وجود ندارد و کشاورزان باید با تغذیه و آبیاری مناسب سعی کنند وضعیت مزارع خود را بهبود ببخشند.

وی در خصوص خسارت سرما به باغ‌های این شهرستان نیز اظهار کرد: سرمای بهاره به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خسارت زد و کارشناسان میزان خسارت این بخش را نیز ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

“حق‌گو” با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ در مهاباد وجود دارد که بیشترین میزان آن به سیب اختصاص پیدا کرده است، افزود: هم اکنون ۶ هزار و ۷۲۰ هکتار باغ سیب بارور و یک هزار ۲۲۱ هکتار باغ سیب غیرباور در مهاباد وجود دارد و سال زراعی گذشته در مجموع بیش از ۸۵ هزار تُن سیب برداشت و تحویل سردخانه شد.

وی در خصوص خسارت ناشی از تنش بی آبی در مزارع گندم نیز گفت: نامناسب بودن زمان بارش‌ها در این شهرستان به مزارع گندم دیم خسارت زد و کارشناسان بر این باور هستند که این تنش بین ۳۰ تا ۳۵ درصد محصول گندم دیم را از بین برده است.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری ارومیه مرکز استان قرار دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۳/۲۲-۰۰:۳۰:۰۰/ خبر ۳۷۴۶/کدخبر۱۷۹۷۷/د۱۱۱/