رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد

۵ میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری تالاب بین المللی کانی‌ برازان

شهرستان مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد

مهاباد/بالویز/ رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد از تخصیص پنج میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری تالاب بین المللی «کانی‌برازان» این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز”ناصر صدفی”با اعلام این خبر اظهار داشت:به منظور ساخت راه دسترسی و احداث اماکن سرپوشیده اسکان موقت گردشگران و علاقمندان این تالاب،اعتبار تخصیص یافته هزینه خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد،اظهار کرد:جمعی از کارشناسان حوزه گردشگری و محیط زیست، از تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد بازدید کردند تا اولویت های مهم حوزه گردشگری این تالاب را بررسی کنند.

وی ادامه داد:در صورت مهیاشدن مکان هایی برای اسکان گردشگران به ویژه در فصل های زمستان و بهار که تالاب «کانی برازان» میزبان هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی است، بر تعداد گردشگران این جاذبه گردشگری افزوده می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد با اشاره به نقش جوامع محلی و انجمن های محیط زیستی روستاهای همجوار تالاب «کانی‌برازان» افزود:برای تقویت زیرساخت های گردشگری این تالاب بین المللی با انجمن ها و تشکل ها محیط زیستی پیرامون آن، هماهنگی و همکاری لازم صورت خواهد گرفت.

صدفی اضافه کرد: امسال همچنین هشت میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گوردخمه سنگی «فخریگاه» این شهرستان اختصاص یافته است.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد؛ از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

شهرستان مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار آبی تاریخی سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده‌کنته و مسجد جامع از مهمترین آنهاست.

سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بازدید می‌کنند بیشترین تعداد گردشگران به ترتیب از بازارچه‌ها و مراکز تجاری، سد مهاباد، غار آبی سهولان و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» بازدید کردند.

مهاباد در جنوب آذربایجان ‌غربی واقع شده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۱۲/۱۰-۰۰:۴۶:۵۲/خبر۳۶۰۹/کدخبر۱۷۳۷۱/چ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)