مدیر منابع آب شهرستان مهاباد

عملیات لایروبی سد انحرافی مهاباد بعد از ۵۰ سال اجرایی شد

ارتفاع سد ۷/۵ متر و حجم کل مخزن سد ۱۹۳ میلیون متر مکعب می‌باشد

مهاباد/بالویز/مدیر منابع آب شهرستان مهاباد،گفت:عملیات بزرگ لایروبی و لجن‌برداری سد انحرافی یوسفکند مهاباد در امسال و بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال آغازشد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز”جهین”با اعلام این خبر اظهار داشت:لایروبی و لجن برداری سد یوسفکند یکی از بزرگترین طرح های اولویت دار در حال اجرای شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی برای جلوگیری از هدر رفت آب و برخورداری کامل کشاورزان منطقه است.

به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی مدیر منابع آب شهرستان مهاباد،افزود: لایروبی نکردن این رودخانه در ۵۰ سال گذشته، بهره‌برداری و تخلیه سیستم پسماند انسانی در سنوات قبل و انباشت حجم بسیار زیاد رسوبات موجب تقلیل حجم مفید مخزن دریاچه به یک چهارم شد.

وی عنوان کرد:ارتفاع بالای نی‌زار و ریشه‌دوانی خزه در مخزن دریاچه کارایی مخزن را بعنوان بند انحرافی مختل نموده و در موقع رهاسازی آب سد مهاباد موجب ورود و تجمع بسیار بالای خزه و رسوبات جلوی دریچه آبگیری کانالهای اصلی آبیاری گردیده و پاکسازی آن توسط نیروی انسانی غیرممکن و باعث تلفات آب و مختل‌شدن تاسیسات ایستگاه های پمپاژ و حتی در سالهای اخیر باعث آب‌گرفتگی و وارد آمدن خسارات به اراضی زراعی و منازل مسکونی واقع در بالا دست سد مذکور شده است.

جهین در ادامه گفت:با اجرای این عملیات ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و احیا و زنده کردن حیات سد، باعث برخورداری یکسان تمامی اراضی کشاورزان تحت پوشش شبکه آبیاری دشت مهاباد می‌شود.

سد انحرافی مهاباد در سال ۱۳۴۶ در کنار روستای یوسفکند و ۵ کیلومتری شهر و با هدف تنظیم آب خروجی از سد مهاباد که از طریق رودخانه مهاباد به محل سد انحرافی منتقل می شود، احداث شده است.

( خاکریز با سریز بتنی). ارتفاع سد ۷/۵ متر و حجم کل مخزن سد ۱۹۳ میلیون متر مکعب می‌باشد که در جهت آبیاری حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد مهاباد و از طریق دو ساحل راست و چپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۹/۱۴-۰۵:۲۸:۱۷/خبر۳۵۱۲/کدخبر۱۶۹۴۴/د