به مناسبت روز جهانی تالاب ها

روز جهانی تالاب ها در مهاباد برگزار شد

امروزه با فرهنگ سازی انجام شده شکار به عنوان یک ضد ارزش تلقی می شود.

مهاباد/بالویز/روز جهانی تالاب ها با حضور مسئولین شهرستانی و استانی و حامیان محیط زیست و اقشار مختلف در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد برگزار شد.

به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری بالویز”در این مراسم معاون برنامه ریزی فرمانداری مهاباد،گفت:سابقه فعالیت تشکل های زیست محیطی در این شهرستان دارای سابقه طولانی است.

“خشایار صنعتی” اظهار داشت:با برنامه ریزی هدفمند در راستای آموزش و آشنایی جوانان با محیط زیست بیشتر تلاش کرد.

معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مهاباد با اشاره به اینکه،تالاب های این شهرستان دارای ارزش هستند،افزود:استفاده از ظرفیت های تالاب های مهاباد می تواند موجب اشتغال زایی برای جوامع محلی تالاب باشد.

“صنعتی”اشاره کرد:ایجاد تور های گردشگری شهری و درون شهری و بر پایی آلاچیق ها در مسیر تالاب ها و اماکن گردشگری به رشد توسعه گردشگری مهاباد کمک می کند.

رئیس اداره محیط زیست مهاباد در این جلسه بیان داشت:با توجه به خشک شدن تالاب در تابستان با همکاری دوستداران محیط زیست و حامیان و پیگیری مسولین شهرستانی و استانی ۲میلیون ۵۰۰هزار لیتر حق آبه به تالاب سرازیر و مانع از خشک شدن تالاب شد.

“فاروق سخنور” تصریح کرد:در این راستا ۱ میلیون لیتر حق آبه در آذر ماه به طرف تالاب قوپی بابا علی جاری شد و این تالاب نیز به دایره حیات خود برگشت.

رئیس اداره محیط زیست مهاباد،افزود:جوامع محلی ارتباط مستقیم با تالاب داشته و این نشان از احترام مردم به محیط زیست و تالاب است.

“سخنور”عنوان کرد:حفاظت فیزیکی یکی دیگر از کارهای همکاران محیط زیست و حامیان تالاب است که تا اکنون ۲۸ قبضه اسلحه شکاری از متخلفان دراین محدوده کشف و ضبط شده است.

معاون اداره کل محیط زیست استان هم با اشاره به اینکه تالاب کانی برازان از مهمترین تالاب های کشور است،گفت:محیط زیست نیازمند توجه و حمایت ویژه ای است و تمام تلاش ما پایداری و جلوگیری از تخریب محیط و حفاظت آن است.

“جباری”اظهار داشت:خشکسالی تهدید جدی برای تالابها به شما می رود و با مشارکت و مدیریت منابع می توان از هر نوع خشک سالی در تالاب ها جلوگیری کرد.

همچنین بخشدار مرکزی مهاباد،بیان داشت:حضور و مشارکت مردم و جوامع محلی در این نوع برنامه ها نشان از دغدغه آنها نسبت به محیط زیست است.

“علی بیژن فر” اظهار کرد:سرازیر شدن آب از مخزن سد مهاباد دارای مسیر طولانی است به طوری کانال های آب مستهلک و کشاورزان از این حق آبه ،اقدام به برداشت آب می کنند.

بخشدار مرکزی مهاباد،افزود:وجود تالاب برای روستاهای اطراف باید جنبه اشتغال داشته باشد و مدیریت بهینه و حفظ تالاب نیز باید رعایت شود.

وی با اشاره به زیر ساخت های تالاب ،اظهار داشت:راه دسترسی به تالاب شوسه و شنی است و همچنین برای تامین برق اقدام لازم صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی مهاباد در این مراسم تصریح کرد:امروزه با فرهنگ سازی انجام شده شکار به عنوان یک ضد ارزش تلقی می شود در حالی که در گذشته شکار یک ارزش بود.

“آرش شهابی” گفت:برای ایجاد گردشگری پیوست اقتصادی نیاز است و آموزش و پرورش می تواند برای آشنایی دانش آموزان با محیط زیست از طریق بازدیدها ،این نسل برای حفظ آینده محیط زیست آشنا کند.

درپایان این مراسم از فعالان و رسانه های محلی و ملی شهرستان با اهداء لوح تقدیر به عمل آمد.

کنوانسیون تالاب ها با هدف حفظ تالاب های جهان در ۱۳ بهمن سال ۱۳۴۹ با حضور ۱۸کشور جهان به میزبانی رامسر تاسیس شد و به همین خاطر به کنوانسیون رامسر نامیده می شود و با توجه به اهمیت تالاب ها ۱۶۹ کشور جهان به این معاهده بین المللی پیوستند.

این کنوانسیون با انگیزه مشارکت بین المللی و همکاری همه جانبه در مطالعه، بررسی، حفاظت و بهره­‌وری عقلایی از تالابهای مهم و بخصوص تالابهایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی (بومی و مهاجر) دارند، منعقد شده و در طول فعالیت خود توانسته تحقیقات و مطالعات را از پرندگان به کلیه گیاهان و جانوران تالابی گسترش دهد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۱۱/۱۴ – ۰۶:۱۰:۲۵/ خبر ۳۱۶۵/ کد خبر ۱۵۲۷۹/ پ

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)