سرعت گیرهای غیر استاندار مهاباد بلای جان و مال

مهاباد/بالویز/ سرعت گیر و سرعت گاه به عنوان یکی از ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا شناخته شده و در کشور ما هم بطور گسترده در تمام شهرها در حال استفاده و اجرا است. به قلم مدیر مسئول : رحیم بایزیدی به گزارش سرویس تحلیلی ،پایگاه خبری بالویز،درنظر داشتن مواردی چون عرض و ارتفاع […]

سرعت گیرهای غیر استاندار مهاباد بلای جان و مال

مهاباد/بالویز/ سرعت گیر و سرعت گاه به عنوان یکی از ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا شناخته شده و در کشور ما هم بطور گسترده در تمام شهرها در حال استفاده و اجرا است.

به قلم مدیر مسئول : رحیم بایزیدی

به گزارش سرویس تحلیلی ،پایگاه خبری بالویز،درنظر داشتن مواردی چون عرض و ارتفاع مناسب، جایگذاری مناسب، رنگ آمیزی، تعداد سرعت گیر در مسافت، عواملی است که باید در بکارگیری این ابزارهای کنترل در داخل شهر در نظر داشت.

در طی بازدید میدانی از سطح شهر مهاباد،پستی و بلندی هایی در عرض و طول های مختلف در مسافت های کم سطح خیابان شهر (سرعت گیر ها )راننده ها را با وسیله نقیله نگه می دارد و موجب استهلاک و ازبین بردن آرامش نسبی صاحبان وسیله نقلیه می شود.

ناهمواری هایی به نام سرعت گیر امروز در سطح شهرستان برای صاحبان وسایل نقلیه به یک امر طبیعی تبدیل شده است چون همه روزه بارها با گرفتن ترمز و زدن دنده یک مجددا” به راه خود ادامه می دهند .

متاسفانه سرعت گیرها مختص به خیابان ها نیستند بلکه امروزه در پس کوچه های شهر افرادی اقدام به زدن دست اندازهای غیر استاندار کرده اند که خود جای بحث دارد،وقتی جویای دلیل هستنید با این جواب روبه رو می شوید که با این کار اقدام به فرهنگ سازی کرده که رانندگان در کوچه ها موارد ایمنی را رعایت کنند درحالی که قضیه اینطوری نیست بلکه زدن دست انداز دلیل شخصی است که طرف زمانی که از پارکینگ خارج می شود مردم وی را مراعات کنند.

سرعت گیرها در سال های اخیر به عنوان ركن اصلی كنترل سرعت در شهر مهاباد برای رانندگانی متخلف به صورت قارچ گونه بر روی خیابان ها،معابر،کوچه پس کوجه ها دیده می شود که متاسفانه به دلیل استهلاک از حالت خود خارج و به شکل های نامتعارف خود نمایی می کنند.

غیر استاندار بودن این موانع موجب سلب آرامش صاحبان خودروها و استهلاک وسایل نقلیه اشخاص شده و این طبعات جبران ناپذیری از نظر روانی و اقتصادی ایجاد می کند که موجب هزینه های گزاف مادی برای مالکان وسایل نقلیه است.

متأسفانه در زمان نصب و اجرای این نوع سرعت گیرها، تقریبا هیچگونه مطالعه دقیقی در مورد طراحی و چگونگی جانمایی سرعت گیر ها صورت نمی گیرد و غالبا بدون در نظر گرفتن اصول فنی و استاندارد اقدام به ساخت این سرعت گیرها مبادرت می شود.

قوانین راهنمایی و رانندگی می گوید:با نصب علائم هشدار دهنده باید راننده را از وجود سرعت گیر و سرعت كاه در مسیر باخبر ساخت در حالیكه اكثر سرعت گیر های موجود در شهر بدون هیچ علایم هشدار دهنده ای و رنگ و رو رفته است.

تحقیقات نشان داده هرچند كه سرعت گیرها یكی از آسان ترین راه ھا برای كنترل سرعت وسایل نقلیه است ولی از سویی دیگر موجب كندی و اخلال در عبور و مرور وسایل نقلیه و افزایش بار ترافیكی بویژه در خیابان های پرتردد می شود .

وجود تعداد زیاد سرعت گیر در هر شهر و دیاری به شما گوشزد می كند كه در این شهر هستند كسانی كه بدون توجه به سرعت مجاز رانندگی ، پایشان را همچنان بر پدال گاز ماشین فشار می دهند .

بالا بودن سرعت گیرها در هر شهری این هشدار را به رانندگان و مردم می دهند كه رانندگانی وجود دارند كه جان انسان ها برایشان ارزشی ندارد .

برخی منتقدان با بکار بردن کلمه مسکن کوتاه مدت به ایجاد موانع سرعت گیر و سرعت کاه، آنرا یک نوع تنبیه جمعی شهروندان تفسیر می‌کنند و بر این باورند افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند به مراتب علمی‌تر و کارشناسی‌تر باشد.

به گزارش سایت خبری بالویز،نصب تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی،تولید انیمشن های تبلیغاتی با موضوع فرهنگ رانندگی،جشنواره های فرهنگی  در حوزه ترافیک شهری و…از راههایی هستندکه شهرداری‌ها می‌ توانند به خوبی در جهت فرهنگ سازی شهروندان و رانندگان از آن بهره ببرند که عدم استفاده از آنها برای بالابردن فرهنگ ترافیک بسیار احساس می‌شود.

با یک نگاه گذرا در سطح خیابان های شهرستان مهاباد بیش از ۱۳۰ سرعت گیر وجود دارد که نیاز به بازرس فنی ،استاندارد سازی،نصب علائم هشدار دهنده است .

نخستین سرعت گیر دنیا در سال ۱۹۰۶ در نیوجرسی آمریکا ساخته شد، که این سرعت گیر در نزدیکی محل عبور عابران پیاده نصب شد.اما این در حالی بود که سرعت خودروها در آن زمان به طور میانگین ۵۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می شد.

تجربه مفید واقع شدن این سرعت گیر ها موجب شد که بعد از گذشت ۶۰ سال در خیابان های هلند به اجرا  درآید.

در کشور ما ایران نیز در ۳۰ سال اخیر استفاده از این نوع کنترل کننده ها به سرعت افزایش یافته اما تعداد و کیفیت سرعت گیرها و سرعت کاه ها در استان های مختلف متفاوت است.

عموما مدیریت کنترل ترافیک، یکی از دغدغه های مسئولان در شورای ترافیک شهرها است که یکی از راه های  آسان، سریع و کم هزینه، ایجاد سرعت گیر و سرعت کاه در سطح شهر در قالب ساماندهی شبکه های خیابانی است.

گزارش :رحیم بایزیدی

مهاباد/پایگاه خبری تحلیلی بالویز/ ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ – ۰۷:۰۰:۰۰ / خبر ۲۸۱۴/ کد خبر ۱۳۴۵۰/ پ