قدیمی ترین بنای تاریخی مهاباد بازسازی می شود

مهاباد/بالویز/سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت:قدیمی‌ترین بنای تاریخی مهاباد با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان مرمت می‌شود. به گزارش سرویس فرهنگی و تاریخی ،پایگاه خبری بالویز“ناصر صدفی” اظهار کرد:اثر تاریخی به جای مانده دوران صفوی در منطقه شمال غرب ایران با اعتباری بالغ بر […]

قدیمی ترین بنای تاریخی مهاباد بازسازی می شود

مهاباد/بالویز/سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت:قدیمی‌ترین بنای تاریخی مهاباد با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان مرمت می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و تاریخی ،پایگاه خبری بالویز“ناصر صدفی” اظهار کرد:اثر تاریخی به جای مانده دوران صفوی در منطقه شمال غرب ایران با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مرمت و بازسازی می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد،با بیان اینکه این مرمت شامل شبستان مسجد جامع است، افزود: آثار باستانی هر منطقه‌ای نشانه تمدن نیاکان آن و شناسنامه‌ای برای موجودیت یک تاریخ است و حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عنوان هویت ملی و یادبود نیاکان در هر منطقه‌ای دارای اهمیت بسیاری است.

این مقام مسئول عنوان کرد:پیشتر نیز به همت یک شهروند خیر و نیکوکار مهابادی برای بازسازی کف حیاط مسجد جامع مهاباد اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

«مسجد جامع که به مسجد سرخ نیز معروف است، به دستور «بداق السلطان» حاکم مهاباد از نوادگان «صارم‌بگ» و پسر «شیرخان مکری» در سال ۱۰۸۹ هجری قمری ساخته شد و در زمان «شاه‌سلیمان صفوی» تکمیل شد.

این اثر به همت بداق سلطان مکری حاکم وقت به منظور تحصیل طلاب علوم دینی و محل نماز خواندن و عبادت مردم منطقه در زمینی به مساحت ۱ هزار ۲۵۹ متر مربع بنا شده و همچنان پا برجاست و ۲۵ آبان ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۲/۲۴ – ۰۸:۰۵:۱۰ / خبر ۲۶۱۶/ کد خبر ۱۲۳۴۵/ ج

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)