چرا دوست داریم شهرمان زیبا باشد،زیبایی شهر چگونه حس میشود

مهاباد/بالویز/ روح و کالبدیک شهر، زیبایی شهر است،داشتن محیط سالم و شهری پاک بر روح و روان هر شهروند تاثیر می گذارد،یک شهر زیبا دارای چه المان هایی است. به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،شهرهای زیبا فقط زمانی ساخته می‌شوند که مدیران و تصمیم‌گیران شهر،قواعد و قوانین در حوزه زیبایی […]

چرا دوست داریم شهرمان زیبا باشد،زیبایی شهر چگونه حس میشود
مهاباد/بالویز/ روح و کالبدیک شهر، زیبایی شهر است،داشتن محیط سالم و شهری پاک بر روح و روان هر شهروند تاثیر می گذارد،یک شهر زیبا دارای چه المان هایی است.

به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،شهرهای زیبا فقط زمانی ساخته می‌شوند که مدیران و تصمیم‌گیران شهر،قواعد و قوانین در حوزه زیبایی وضع کنند.

امروزه فضاهاي عمومي شهري بستر رشد و تکامل جامعه شهري مي باشد. از اين رو وجود کيفيت و رضايت مندي امري ضروري و انکار ناپذير در توسعه پايدار فضاي شهري به نظر مي رسد و عدم توجه به آن تهديداتي را در عرصه شهر به وجود مي آورد.

مبلمان و حتي المان هاي شهري به عنوان وسايلي که در فضاي شهري نصب شده و استفاده عمومي دارند، مي توانند به فضاي شهري روح ببخشند و به عنوان يکي از رهيافت هاي سازنده شهرسازي پايدار به شمار آيند،

با اين هدف که کيفيت فضاي شهري را بهبود بخشيده و نياز هاي انساني را بر طرف نمايند، بنابر اين مبلمان شهري به عنوان عامل موثر در ارتقاء کيفيت محيط شهري حائز اهميت مي باشد.

در جامعه امروز که مساله گفتگو و مشارکت اجتماعی مردم در امور شهر و اداره آن مطرح است ، طراحی و بهبود کیفیت فضاهای شهری بایدبه نحوی صورت گیرد که بتواند زمینه های تعامل اجتماعی شهروندان را فراهم سازد .

در فضای عمومی شهرها،حواس بصری در احساس تعلق به فضا و دریافت کیفیت های محیطی نقش بسزایی دارد،بنابراین ارتقا و بهبودکیفیت فضا در شهربه عنوان یکی از مؤثر ترین عوامل در القای حس بصری و زیباشناسی تجربه کنندگان این فضاها می باشد.

فضای عمومی شهرها، تجلی گاه حیات مدنی و بستر رویدادهای اجتماعی می باشد، از این رو طراحی مناسب این فضاها باعث غنی شدن و تضمین کننده ی ارتقاء کیفیت بصری شهر می گردد.

اهمیت ارتقاء کیفیت بصری فضای عمومی شهرها، به عنوان یکی از موثرترین عوامل در جذب سرمایه های اجتماعی و نقش هنر شهری در دمیدن روح به این فضاها و القای حس بصری به تجربه کنندگان فضا پررنگ تر جلوه می کند.

 بی شک ورود هنر به ویژه المانهای شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب ترین راه حل ها، جهت زیباسازی فضاهایی جهت تمرکز و تعامل شهروندان در شهرها می باشد.

ادراک زیبائی یکی از نیازهای انسانی است که شهروند در شهر طالب آن است ,در شهرهای در حال رشد ,که اجزای آن به طور مداوم افزوده میشوند؛ شکل شهر با مسائلی جدید در مورد داخل شدن این واحدها در نظام بزرگ تر شهری روبرو می شود.

درزیبائی شهرو در ساخت شهر که ترکیبی ازمولفه های طبیعی ومصنوعی می باشد خلل ایجاد میکند لذا با تحلیل معیارهایی زیباشناسی تلاش بر این است در شهرتوجه به نیاززیبائی شهروندان تامین شود.

امروزه فقدان مدیریت یکپارچه شهری و عدم مشارکت شهروندان درروند طراحی و ساخت و سازشهری ازعمده ترین موانع درمسیر زیباسازی سیما و منظرشهری است.

یکی دیگر از مشکلات اصلی در معماری و شهرسازی شهرهای معاصر با پیشرفت علم و تکنولوژی، سرعت تغییرات محیط فیزیکی، خیابانها و فضاهای شهری و در نتیجه دگرگونی های سریع و متوالی در خاطرات جمعی است. یکی از علل این معضل اساسی،از بین رفتن معنا و مفهوم در فضاهای عمومی است.

در این ارتباط استفاده ازالمانها و یادمان های شهری نقش به سزایی در هویت بخشی و خاطره انگیزی فضاخواهند داشت. خاطره ها به هستی ما معنی بخشیده و ابعاد زمانی و فضایی زندگی ما را جهت دار می کنند.

شهرهای جدید در جستجوی شهری مستحکمی هستند. گویای این واقعیت ساکنین آن هستند که در جایی ساکن شده اند که هیچ خاطره ای از قبل در ذهن ندارند از این رو هم شهر و هم شهروند هر دو در پی یک مقصود روان می شوند.

اولی در پی اعلام هویت مکانی و دومی در پی اعلام هویت شهروندی، شهر فقط از طریق کالبد خود نیست که قابل توصیف است بلکه این شهروندان هستند که با تعاملات اجتماعی خود در بستر فضاهای موجود در شهر جدید و یا فضاهایی که خوداقدام به خلق آن می کنند با هم به شهر معنی میدهند.

و این احساس تعلق به فضا که به مرور زمان جای خود را به خلق مکان میدهد پدید آورنده هویتی می گردد برای ساکنینی، شهر جدید به دلیل فقدان حافظه تاریخی و همچنین عدم وابستگی شهروندان نسبت به فضاهایی که خود هیچ نقشی در آفرینش آن نداشته اند به تدریج از حس و حال خود خارج شده و هیچ گونه هویتی را در ذهن ساکنین خودالقا نمی کند.

برای داشتن شهر زیبا،بایدبه جواب این سوالات پاسخ داده شود،که برای تمیز نگه داشتن شهر و محله خودمان چقدر اهمیت می دهیم ؟ آیا محله ای که درآن زندگی می کنیم برایمان اهمیت دارد؟مزایای یک شهر زیبا را درک کرده ایم؟ آیا می دانیم که داشتن یک شهر زیبا می تواند،در تقویت گردشگری، ارتقای سلامت جامعه، حفظ و نگهداری محیط‌ زیست،نسل‌های آینده، جذب شرکت‌های بین‌المللی، فرصت‌های شغلی بیشتر، بالاتر بردن درجه شهرمان در عرصه بین‌المللی، ترویج خصوصیات اخلاقی شهروند مداری،حفظ آثار باستانی و ایجاد فضای بیشتر نقش دارد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۱۰/۲۹-۰۸:۱۰:۱۵/د