حدود پنجاه و پنج درصد جمعیت عشایری آذربایجان‌غربی باسواد هستند

مهاباد/بالویز/مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت:از مجموع ۱۰۴ هزار نفر جمعیت عشایری استان آذربایجان غربی ۵۵ درصد آنها باسواد هستند. به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز“علی ناجی با بیان اینکه درصد باسوادی در عشایر آذربایجان‌غربی کمتر از میانگین کشوری است ، افزود: از مجموع عشایر با سواد استان بیش از ۳۵ هزار نفر با ۶۲ درصد […]

حدود پنجاه و پنج درصد جمعیت عشایری آذربایجان‌غربی باسواد هستند

مهاباد/بالویز/مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت:از مجموع ۱۰۴ هزار نفر جمعیت عشایری استان آذربایجان غربی ۵۵ درصد آنها باسواد هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز“علی ناجی با بیان اینکه درصد باسوادی در عشایر آذربایجان‌غربی کمتر از میانگین کشوری است ، افزود: از مجموع عشایر با سواد استان بیش از ۳۵ هزار نفر با ۶۲ درصد مرد و حدود ۲۱ هزار نفر با ۳۷.۶ درصد زن هستند.

وی  با اشاره به پیوند سواد و توسعه در جوامع مختلف اظهار داشت: آموزش سواد و مهارت نیاز راهبردی جامعه برای دستیابی عدالت آموزشی و اجتماعی است که به این مهم به ویژه در بین زنان عشایر باید توجه جدی شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی دامه داد: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و در راستای حمایت از آنان، سه میلیارد ریال تسهیلات به اعضای ٢۵ صندوق زنان عشایر این استان تخصیص یافته است.

ناجی با اشاره به اینکه در حال حاضر ٢۵ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است، افزود: حدود ٧٠٠ نفر از جامعه زنان در استان عضو این صندوق‌های خرد زنان عشایر هستند.

وی اظهار کرد: این زنان در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی و تولید صنایع دستی فعالیت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از مهمترین اهداف دفتر امور زنان روستایی و عشایری است گفت: در راستای توانمندسازی زنان عشایر تسهیلات قرض الحسنه به واجدان شرایط اعطا می‌شود.

ناجی اضافه کرد: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه بهبود معیشت خانوارهای روستایی دارای جایگاه خاصی در بخش کشاورزی است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی استان برای بهبود معیشت خانواده‌های روستایی وجود دارد.

 حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۹/۱۶-۱۲:۱۵/ی

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)