بارش برف تلنگری بر مدیریت بحران مهاباد

مهاباد/بالویز/سامانه بارش زای پیش بینی شده،شهرستان مهاباد را سفید پوش کرد،اما سفید پوش شدن چهره شهر تلنگری برای مدیریت بحران شهر شد. به قلم مدیر مسئول :رحیم بایزیدی به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،مدیریت بحران به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها،چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌شود،که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن […]

بارش برف تلنگری بر مدیریت بحران مهاباد

مهاباد/بالویز/سامانه بارش زای پیش بینی شده،شهرستان مهاباد را سفید پوش کرد،اما سفید پوش شدن چهره شهر تلنگری برای مدیریت بحران شهر شد.

به قلم مدیر مسئول :رحیم بایزیدی

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،مدیریت بحران به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها،چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌شود،که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.

بارش چندین ساعته برف در شهرستان مهاباد و همچنین در شهرهای همجوار موجب غافلگیری مردم و مجموعه ارگانهای خدمات رسان شد،به طوری که این بارش ها موجب کندی رفت و آمد در داخل و خارج از شهر گردید.

در مقوله مدیریت بحران باید هماهنگی ها و اقدامات لازم قبل،حین و بعد از بحران صورت گیرد و از قبل امکانات وتجهیزات لازم در آمادگی باشد و هشدارهای لازم از سوی نهادهای مرتبط از طریق رسانه های ارتباط جمعی داده شود،اما بارش موجب ناهماهنگی و به وجود آمدن مشکلات در شهرشد.

قطعی برق از اوایل بارش در بسیاری از مناطق شهر مهاباد،زنگ اول بحران را به صدا در آورد،به طوری که تا زمان روشن شدن مجدد آن چند ساعت گذشت،و این سریال مجددا” ادامه یافت تا اینکه تمام شهر در قطعی برق مواجه شد،گزارش های واصله از شهروند خبرنگار مهر تایید بر مطلب بود،تلاش کارکنان و ماموران اداره برق موجب شد که قطع برق شهرستان مجددا”وصل شود.

وجود بارش برف این نعمت خدادای،که موجب خوشحالی مردم و علی الخصوص کشاورزان است در راههای و محورهای موصلاتی شهرستان عده ای را نگران و نارحت کرده بود،و مسافران و سیستم حمل و نقل در این محورها با احتیاط و تردد بسیار کند صورت می گرفت.

حرکت کُندماشین ها در ورودی شهر و برف و کولاک در محور مهاباد -بوکان ،محور مهاباد – سردشت  برنامه های از پیش تعین شده اداره راه را به هم زد و این تلنگری است برای آمادگی هرچه بیشتر این ارگان خدمت رسان،که در چنین شرایطی نیاز است،در جهت آگاهی بیشتر و همچنین به روز بودن هشدارهای هواشناسی را بیشتر جدی بگیرند.

داشتن بینش بحران محور،به توانایی فکر کردن در مورد سناریوی بدترین حالت‌های قابل وقوع و در عین حال ارائه راه حل‌های بیشمار نیاز دارد.

بر کسی پوشیده نیست که شهرستان مهاباد یکی از شهرهای است که در منطقه کوهستانی واقع شده است پس باید شهرداری به عنوان متولی امر خدمات شهری و جهت رفع امکانات و تجهیزات شهری و ارائه خدمات در فصل سرما بیشتر در حوزه مدیریت خدماتی تلاش کند.

واقع شدن شهر در کوهپایه و محصور بودن مهاباد توسط کوهها موجب شده است یبیشتر افراد ساکن در دامنه شهر و در مناطقی که دارای سطح شیب دار است زندگی کنند و با توجه با ساخت و سازها بیشتر این مناطق دارای کوچه ها و خیابان هایی باسطح شیب دار است که در زمان بارش برف یکی از معظلات ساکنین این مناطق به شمار می رود.

طی بازدید میدانی از سطح شهر،خدمات شهرداری که گویای انجام فعالیت در عرصه خدمت رسانی به ساکنین شهرستان باشد در حد تعریف شده روئیت نشد،شکست درخت های هرس نشده ،خیابانها و کوچه های برفی،عدم نمک پاشی معابر،و غیره خود نشان از آن دارد که شهرداری ذر جهت تهیه و تدوین امورات اقدام جدی داشته باشد.

 لازم است که همیشه طرح مقابله با تهدیدهای احتمالی موجود بوده وباید هوشیار بود. سازمان‌ها و افراد باید دارای یک برنامه پاسخ سریع برای مواقع اضطراری بوده و با مانور و تمرین،آمادگی کافی داشته باشند.

برای پرداختن و تاثیر در جامعه و انجام  خدمات محوله باید از طرز فکر مدیریت بحران بیرون آمد و خود را به سوی تربیت رهبری مدیریت بحران سوق داد،زیرا مدیریت را می‌توان رهبری و کنترل فعالیت‌های دسته جمعی،برای نیل به هدف‌های مطلوب با حداکثر کارآیی تعریف کرد.

آنچه مهم است چنین مواردی می تواند تلنگری باشد که مدیران شهرستان مهاباد در حوزه خدمت رسانی با چشم بینا و آینده نگر بر کاهش مشکلات در چنین بحرانی بیندیشند،زیرا مردم تمام نگاهشان به چنین افرادی است که تهدیدها و فرصت ها را به خوبی می شناسند و خود را برای مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصتها آماده می سازند.

نقاط ضعف مدیریت بحران عدم هماهنگی و همکاری سازمانها،کمبود ضوابط و مقررات جامع و مانع و پراکندگی و نا کافی بودن قوانین و مقررات موجود،محدودیت منابع مالی،را باید فدای خدمت رسانی به شهروندان کرد،حال با مرتفع نمودن نقاط ضعف و توجه بیشتر به نقاط قوت،راه را برای عملکرد هر چه بهتر و قویتر در امر مدیریت بحران می توان هموار کرد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۹/۰۸-۸:۴۵/ش

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)