مرحله سوم مایه‌کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در مهاباد آغاز شد

مهاباد /بالویز/رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت:سومین مرحله طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در مهاباد آغاز شد. به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز“عباس آغاز “اظهار داشت:سومین مرحله طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل در سطح شهرستان مهاباد آغاز شد. ” عباس آغاز […]

مرحله سوم مایه‌کوبی طیوربومی علیه بیماری نیوکاسل در مهاباد آغاز شد

مهاباد /بالویز/رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت:سومین مرحله طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در مهاباد آغاز شد.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز“عباس آغاز “اظهار داشت:سومین مرحله طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل در سطح شهرستان مهاباد آغاز شد.

” عباس آغاز ” افزود: مرحله سوم واکسیناسیون رایگان طیور بومی با استفاده از ۲ اکیپ عملیاتی دامپزشکی علیه ۶۰ هزار قطعه در واحدهای سنتی این شهرستان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح از ۲۸ مهر ماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد،اضافه کرد:واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل با هدف کنترل و پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از تلفات طیور سالانه طی سه مرحله صورت می‌گیرد.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به اینکه ورود تیم‌های دامپزشکی یک روز قبل از ورود به روستا از طریق شورای اسلامی اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و لازم است روستاییان قبل از ورود تیم‌های دامپزشکی از رهاسازی طیور بومی خودداری کنند تا دارو اول صبح به آنها داده شود.

“آغاز” اضافه کرد: استفاده از این واکسن در طیور بومی سبب افزایش محافظت طیور و کاهش چشمگیر تعداد کانون‌های نیوکاسل در طیور صنعتی می‌شود و در این طرح مرغ،خروس،غاز،اردک و بوقلمون تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: این بیماری به سه فرم تنفسی، گوارشی و عصبی در پرندگان بروز پیدا می‌کند و با ایجاد علائمی شامل بی اشتهایی، افسردگی، اسهال سبز رنگ،افزایش ترشحات چشم و بینی،سرفه،عطسه،پیچش گردن،افتادگی بال‌ها و فلجی می‌تواند ظرف چند روز سبب مرگ پرنده شود و با توجه به ماهیت ویروسی این بیماری داروی مشخصی برای درمانش وجود ندارد و بهترین راه مقابله با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون است.

به گزارش سرویس خبری بالویز،نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار  در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از این‌رو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

عامل بیماری نیوکاسل ویروسی از خانواده ‘پارامیکسوویریده” است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن،بال‌های افتاده و آویزان،پاهای کشیده،پیچیدگی سر و گردن،افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۱۳-۸:۲۰/س

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)