بیش از ۲هزار قطعه اردک سرحنایی در تالاب کانی برازان مهاباد فرود آمدند

مهاباد/بالویز/ رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:کارشناسان شهرستان در پایش های خود ۲هزار و ۵۰۰قطعه اردک سرحنایی را مشاهده کردند. به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“فاروق سخنور”اظهار داشت:۲۵۰۰ قطعه اردک سرحنایی در تالاب بین المللی  کانی برازان مهاباد فرود آمدند. رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: این اردک ها که در لیست […]

بیش از 2هزار قطعه اردک سرحنایی در تالاب کانی برازان مهاباد فرود آمدند

مهاباد/بالویز/ رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:کارشناسان شهرستان در پایش های خود ۲هزار و ۵۰۰قطعه اردک سرحنایی را مشاهده کردند.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“فاروق سخنور”اظهار داشت:۲۵۰۰ قطعه اردک سرحنایی در تالاب بین المللی  کانی برازان مهاباد فرود آمدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: این اردک ها که در لیست گونه‌های حمایتی قرار دارند در دسته‌های صدتایی در مسیر کوچ خود از مناطق شمالی به جنوب در این تالاب برای استراحت و تغذیه توقف می‌کنند.

“فاروق سخنور” عنوان کرد:مدت حضور این پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی دسته‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر “کانی‌برازان” را ترک می‌کنند، 

وی اضافه کرد: با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی، گونه‌های دیگری از جمله فلامینگو و غازخاکستری نیز وارد این تالاب می‌شوند.

به گزارش سایت خبری بالویز،تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۹۰۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده‌است.

آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.

توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سرسفید و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و… می‌باشد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۱۱-۸:۱۵/ی