پیش بینی مهاجرت ۱۵ هزار درنا به آذربایجان ‌غربی‌

مهاباد/بالویز/رئیس اداره حیات وحش آذربایجان غربی از مهاجرت بیش از ۱۵هزار درنا تا آخر پاییز از سیبری به تالاب های شمال استان خبر داد. به گزارشسرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“امید یوسفی” با بیان اینکه درناها هر ساله از اواسط شهریور تا اواخر مهر ماه از سیبری حرکت و به سمت تالاب‌های شمال آذربایجان ‌غربی مهاجرت […]

مهاباد/بالویز/رئیس اداره حیات وحش آذربایجان غربی از مهاجرت بیش از ۱۵هزار درنا تا آخر پاییز از سیبری به تالاب های شمال استان خبر داد.

به گزارشسرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“امید یوسفی” با بیان اینکه درناها هر ساله از اواسط شهریور تا اواخر مهر ماه از سیبری حرکت و به سمت تالاب‌های شمال آذربایجان ‌غربی مهاجرت می‌کنند اظهار داشت: در این مدت پیش‌بینی می‌شود این استان پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه درنای طناز و معمولی است.

وی افزود: آذربایجان غربی دارای ۷۰ زیستگاه آبی است که هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر از نقاط مختلف دنیا است و درناها نخستین پرندگان مهاجری هستند که از به سمت آذربایجان ‌غربی مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه پرندگان مهاجر با تغذیه در تالاب‌ها، یونجه‌زارها و دشت‌های استان انرژی از دست رفته خود در طول سفر را دوباره باز می‌یابند تصریح کرد: علاوه بر درناها، پرندگانی چون فلامینگو و اردک نیز به این استان کوچ می‌کنند.

وی اشاره به اینکه تالاب‌های آذربایجان‌ غربی دارای امنیت و شرایطی زیستی مناسبی برای پرندگان دارند خاطرنشان کرد: این تالاب‌ها استراحتگاه‌های بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری هستند و در این راستا در استان ۳۰۲ گونه پرنده بومی وجود دارد که ۱۰۰ گونه ماندگار هستند و ۲۰۰ گونه نیز هر ساله به مناطق مختلف مهاجرت می‌کنند.

“یوسفی” افزود:علاوه  بر درنا آذربایجان ‌غربی همه ساله میزبان انواع پرندگانی است که از همه نقاط دنیا به این استان مهاجرت می‌کنند و امسال نیز با توجه به بهبود نسبی و شرایط مساعد تالاب‌های پیش‌بینی می‌شود میزان پرندگان افزایش یابد.

وی در مورد حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه عنوان کرد: در چند سال اخیر با بالا آمدن سطح تراز دریاچه ارومیه و پایین رفتن غلظت نمک دریاچه، شرایط زندگی دوباره برای فلامینگوها مساعد شده و پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد فلامینگوهای دریاچه ارومیه به بیش از ۶۰ هزار قطعه برسد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۷/۲۸-۱۷:۵۲/د