پیرانشهر شهر معادن وتجارت

مهاباد/بالویز/پیرانشهر شهری در غرب ایران و منتهی ‌الیه جنوب‌غربی استان آذربایجان غربی ‌است.بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر پیرانشهر برابر با ۹۱٬۵۱۵ نفر بوده‌است. به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری بالویز،این شهرستان با توجه به هم مرزی با کشور عراق یکی از در وازه های صادراتی کشور با عراق بخصوص منطقه […]

پیرانشهر شهر معادن وتجارت

مهاباد/بالویز/پیرانشهر شهری در غرب ایران و منتهی ‌الیه جنوب‌غربی استان آذربایجان غربی ‌است.بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر پیرانشهر برابر با ۹۱٬۵۱۵ نفر بوده‌است.

به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری بالویز،این شهرستان با توجه به هم مرزی با کشور عراق یکی از در وازه های صادراتی کشور با عراق بخصوص منطقه اقلیم کردستان عراق محسوب می شود که به عنوان یکی از مزیت های سرمایه گذاری در زمینه های تولید و بازرگانی به حساب می آید.

بازارچه مرزی تمرچین در ۱۱ کیلومتری شهرستان پیرانشهر در نقطه مشترک مرزی بین ایران و عراق واقع به دلایل جغرافیایی، اقتصادی و امنیتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این بازارچه در سال ۱۳۷۴ افتتاح گردیده و با داشتن مساحتی ۲۵ هزار متر مربع مساحت دارد.

بازارچه تمرچین نقش بسزایی در صادرات تولیدات داخلی به بازار عراق را ایفا می کند.

طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۸۵ هزار و ۵۸۷ تن انواع کالاهای تولید داخل از گمرک و بازارچه تمرچین به بازارهای کشور عراق و اقلیم صادر شده است همچنین در مدت زمان یاد شده ۲ هزار و ۲۳۲ تن انواع کالای مورد نیاز کشور از این بازارچه وارد کشور شده است.

عمده کالاهای صادراتی این بازارچه عبارتند از سیمان، مصنوعات فلزی، میلگرد، مواد غذایی، لوازم صنعتی، میوه، فرش ماشینی و کالاهای وارداتی عبارتند از: ماشین آلات سنگین و قطعات و لوازم آنها است.

صنعت پیرانشهر

کارخانه قند پیرانشهر بزرگترین واحد تولیدی این شهرستان می باشد. این کارخانه در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت بلژیکی اوکماس و از طریق وزارت صنایع در ۵ کیلومتری جاده پیرانشهر-نقده احداث شد و طی سال‌های فعالیت خود، با استفاده از توانمندی‌های موجود از ظرفیت ۱۰۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن چغندر در روز توسعه یافته‌است.

محصول تولیدی این واحد ۳۰٬۰۰۰ تن شکر سفید و ۳ میلیون لیتر الکل طبی و ۱۵٬۰۰۰ تن تفاله خشک در سال می‌باشد. کارخانه قند پیرانشهر با جذب ۳۶۵ هزار تن چغندرقند، مقام دوم بیشترین چغندر تحویلی را در کشور کسب کرده‌است.

در حال حاضر ۵۲واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و ۲۴۵ نفر در حال فعالیت می باشند.

البته ناگفته نماند که ۱۱ طرح صنعتی تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالا۶۰ درصد و با حجم سرمایه گذاری یک هزار و ۹۰۳ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال پیش بینی شده برای یک هزار و ۱۴۸ نفر در این شهرستان در حال تکمیل شدن می باشد.

از واحد های صنعتی موجود در شهرستان پیرانشهر ۷ واحد صنعتی صادرات محور می باشند که عمده تولیدات خود را به کشور عراق و دیگر کشورهای همسایه صادر می کنند.

از جمله واحد های موفق و منتخب این شهرستان شرکت “قندیل پلاست”با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰ نفر با تولید انواع شیلنگ های صنعتی، کشاورزی و خانگی، شرکت “سیم و کابل پیام افشان” با حجم سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵۰ نفر، شرکت” نوروز افروز” با تولید انواع آبگرم کن های برقی و گازی که اکثریت تولیدات خود را صادر می کند با سرمایه گذاری۶۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۵ نفری، از دیگر واحد های صادرات محور این شهرستان که سالانه بیش از یک میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد علاوه بر جلو گیری از خروج ارز ازکشور شرکت” مکریان کامپوزیت” با حجم سرمایه گذاری ۴ میلیون دلار و اشتغالزایی برای ۲۵ نفر بطور مستقیم است.

معادن پیرانشهر

با در نظر گرفتن طبیعت بکر و دست نخورده پیرانشهر و کوهستانی بودن این منطقه و نقش کوه‌ها در بروز معادن سنگ، پیرانشهر دارای معادن غنی سنگ می‌باشد. بیش از ۸۰ درصد معادن سنگ‌های گرانیت آذربایجان غربی در این شهرستان واقع شده‌اند. این شهر با داشتن ۱۴ معدن با ذخیره قطعی ۵ هزار و ۶۶۲ تن انواع سنگ های تزیینی بخصوص سنگ گرانیت یکی از مراکز مهم کشور در تولید سنگ گرانیت به‌شمار می‌رود. سنگ‌های تزئینی معادن پیرانشهر به‌طور عمده گرانیت رنگی با کیفیت بی‌نظیر در ایران، یکی از بزرگترین اقلام صادرات استان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر گرانیت معادن سنگ مرمر و چینی نیز در این شهرستان وجود دارند و برای ۱۳۰ نفر بطور مستقم زمینه اشتغال ایجاد کرده است. یکی از معادن چینی این شهرستان واقع در منطقه سیو گده با احداث واحد فرآوری سر معدن با حجم سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای ۲۰ نفر یکی از معادن موفق این شهرستان می باشد.

معدن طلای خرابه

آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد. سومین معدن طلای آذربایجان غربی در شهرستان پیرانشهر واقع شده‌است. این معدن با ذخیره ۱۹۶ هزار تن کان سنگ طلا با عیار طلای ۳۸ / ۱ گرم در تن در منطقه پیرانشهر شناسایی و کشف شده‌است. این معدن در مرحله گواهی کشف می باشد. دو معدن دیگر طلای استان آذربایجان غربی در شهرستان تکاب، واقع شده‌اند.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۷/۲۳/۲۱:۰۰/چ