کشت کلزا درسطح ۳۳۴ هکتار از مزارع بوکان

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:دانه روغنی کلزا به صورت پاییزه در سطح ۳۳۴ هکتار از مزارع شهرستان در سال‌ زراعی جاری کشت شده است. به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری بالویز“انور امینی‌خواه” اظهار داشت: دانه روغنی کلزا به صورت پاییزه در سطح ۳۳۴ هکتار از مزارع شهرستان در سال‌ زراعی جاری کشت شده است […]

کشت کلزا درسطح 334 هکتار از مزارع بوکان

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:دانه روغنی کلزا به صورت پاییزه در سطح ۳۳۴ هکتار از مزارع شهرستان در سال‌ زراعی جاری کشت شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری بالویز“انور امینی‌خواه” اظهار داشت: دانه روغنی کلزا به صورت پاییزه در سطح ۳۳۴ هکتار از مزارع شهرستان در سال‌ زراعی جاری کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ تُن کلزا از این میزان سطح برداشت شود.

“انور امینی‌خواه” افزود: برای حفظ این میزان سطح زیر کشت کلزا در شهرستان نیاز به مراقبت‌های مرحله داشت از جمله آبیاری، مبارزه به موقع با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و تغذیه با توصیه کارشناسان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت پاییزه کلزا در این شهرستان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان بیان کرد: در سال جاری سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان نسبت به سال قبل به دلیل وجود محصولات رقیبی چون یونجه و پیاز و قیمت پایین خرید تضمینی کلزا کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: طی سال زراعی گذشته در بوکان، یک‌هزار و ۲۰۰ تُن کلزا توسط کشاورزان تولید و تحویل مراکز خرید شد که این میزان در سال زراعی جاری به زیر یک‌هزار تن کاهش پیدا می‌کند.

“امینی‌خواه” تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به تامین روغن و کاهش واردات دانه های روغنی، توسعه کشت کلزا در برنامه اجرایی وزرات کشاورزی قرار گرفته و از طرفی اهمیت کشت کلزا در تناوب با کشت گندم باعث تقویت زمین و افزایش عملکرد می‌شود.

کلزا یکی از گیاهان روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

این شهرستان به لحاظ برخورداری از آب و هوای مناسب و اراضی کشاورزی حاصل‌خیز استعداد بالای در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا دارد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/ ۹۹/۰۷/۲۳/۱۱:۰۵/چ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)