مــزه‌ها نماد خاک و فرهنگ آن منطقه است

مهاباد/بالویز/هر منطقه ای در دنیای ما سفره ها و چاشنی ها و چشیدنی های خاص خودش را دارد و ساکنان هر یک از این مناطق به مزه ها و چشیدنی های خاص خاک خودشان خو گرفته اند. به گزارش سرویس کدبانو،پایگاه خبری بالویز، به‌طور مثال به‌عنوان یک گیلک باید بدانید که زیتون، رب انار، انواع […]

مــزه‌ها نماد خاک و فرهنگ آن منطقه است

مهاباد/بالویز/هر منطقه ای در دنیای ما سفره ها و چاشنی ها و چشیدنی های خاص خودش را دارد و ساکنان هر یک از این مناطق به مزه ها و چشیدنی های خاص خاک خودشان خو گرفته اند.

به گزارش سرویس کدبانو،پایگاه خبری بالویز، به‌طور مثال به‌عنوان یک گیلک باید بدانید که زیتون، رب انار، انواع ترشی همچون هفت بیجار، دلار یا نمک سبز و گردو باقالی و خاویار در سفره گیلان چه اهمیتی دارد و اگر هر کدام از این غذاها یا مزه‌ها در سفره نباشد سفره گیلانی کامل نیست.

همین رسم به‌طور قطع در تمام سفره‌های استان‌ها، قوم‌ها و مناطق بزرگ و کوچک سرزمین پهناور ایران وجود دارد و مزه‌های بی شماری که هرکدام نماد خاک و فرهنگ آن منطقه است.

اگر وارد آشپزخانه هرکدام از اقوام ایرانی شوید با انواع مختلفی از مز‌ه ها، طعم دهنده‌ها، چاشنی‌ها و غذاهایی مواجه می‌شوید که مخصوص همان منطقه خاص است که در غذاهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این گزارش کوتاه  قصد داریم به‌طور مختصر به مزه‌های مختلف برخی استان‌های کشور اشاره کوتاهی داشته باشیم

گیلان

گیلان بهشت غذاست و به این علت اگر طوماری از نام مزه‌ها و غذاهای آن تهیه کنیم باز هم جایی برای اضافه کردن به این فهرست وجود دارد.

زیتون پرورده، سیر ترشی، سبزی‌های معطر حتی خوردن برخی میوه‌ها مثل هندوانه، انگور و خربزه همراه با غذا در این استان بسیار مرسوم است.

شاکله اصلی غذاها در گیلان از سبزیجات و تخم مرغ و ترشیجات است.

چهارمحال و بختیاری

گردو و بادام از جمله مواد غذایی است که در غذای مردم در استان چهارمحال و بختیاری استفاده می‌شود به‌طوری که پلو گردو یکی از غذاهای این استان است.

تره کوهی نیز در این استان از سبزی های پر مصرف است همچنین کشک نیز در انواع غذاها استفاده می‌شود.

لبنیات تازه که از تولیدات دامداری‌های محلی است از جمله مواد فراوان در سفره های مردم در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

انواع پنیرهای تازه از دام‌های محلی تا شیر و ماست و دوغ و روغن‌های طبیعی.

کردستان

در کردستان ریواس و کنگر به وفور یافت می‌شود و از سبزیجات معطر باید از پونه‌، کاکوتی‌، گزنه‌ و برگ‌ شلغم یاد کرد که در بسیاری از آش‌های این منطقه و غذاها استفاده می‌شود.

روغن حیوانی در این استان یک ماده غذایی معروف است. همچنین نوعی گیاه در این استان روییده می‌شود که گیلاخه نام دارد. گیاه گیلاخه دو قسمت پیازچه و برگ دارد و پیازچه آن منبع غنی فیبر است.

خوزستان

خوزستان یکی از مناطق متنوع از نظر غذایی در ایران است و در مناطق جنوبی بویژه خوزستان مردم بسیار به غذا و آنچه طبخ می‌کنند اهمیت می‌دهند.

وجود ادویه‌های متنوع یکی از ویژگی‌های مهم غذایی مردم در خوزستان است که به خاطر نزدیک بودن به دریا و استفاده از ماهی در تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادویه هفت مزه یکی از بهترین چاشنی‌ها برای مزه دار کردن غذاهاست که در هر آشپزخانه جنوبی یافت می‌شود.

خراسان

قروتی یا کشک و همچنین مواد لازم برای تهیه‌ آش از جمله مواد غذایی است که در میان مردم هر سه استان‌ خراسان (شمالی، رضوی و جنوبی) رواج دارد.

آش از غذاهای مخصوص مردم این منطقه است. همچون استان‌های جنوبی در مناطق شرقی ایران نیز استفاده از ادویه برای مزه‌دار کردن غذاها معمول است بنابراین در کابینت‌های آشپزخانه‌ در استان‌های خراسان به وفور می‌توانید انواع ادویه  ببینید.

زرشک، آلوهای غذایی و زعفران از دیگر مواد مخصوص این منطقه است. نوعی سبزی کوهی به اسم چریش نیز در این مناطق می‌روید که ظاهری شبیه به تره دارد و در بهار به وفوردیده می‌شود. این سبزی در آش‌های مخصوص این استان استفاده می‌شود.

سیستان و بلوچستان

یک نوع خاص از کشک به اسم کشک زرد در میان بومیان سیستان و بلوچستان رایج است که قدرت فوق‌العاده‌ای برای نیرو بخشی در بدن دارد.

این کشک در روزهای سرد سال و در وعده صبحانه خورده می‌شود. ادویه آچار مختص مردمان این دیار است و جزء اصلی آبگوشت زابلی است.

این ادویه ترکیبی جالب از گندم، زیره، گشنیز، تخم شوید، زردچوبه، پیاز و نمک است. آچار به شکل یک خمیر دایره وار در می‌آید و در نهایت با یک تکه نخ این دایره‌ها آویزان شده و در مقابل آفتاب خشک می‌شود.

همچنین خرما از مواد غذایی رایج این استان است که با آن غذایی به‌نام لندو هم پخته می‌شود.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/ ۹۹/۰۷/۲۲/۲۰:۵۰/س